Skupine Volkswagen sa nedarí plniť plán znižovania nákladov svojej rovnomennej vlajkovej značky. Dôvodom sú slabý predaj a výpadky v dodávkach komponentov, píše Handelblatt.
Koncern minulý rok v decembri zverejnil úsporný program, vďaka ktorému by sa mali náklady v značke Volkswagen znížiť až o 10 miliárd eur. Do splnenia cieľa úspor na tento rok chýbajú 2 až 3 miliardy eur, uviedli pre Handelblatt dva zdroje oboznámené s problematikou. Hovorca Volkswagenu odmietol medializované informácie komentovať.
Úsporný program predpokladá v značke Volkswagen zníženie administratívnych nákladov približne o pätinu, úsporu miliardy eur do roku 2028 vďaka skráteniu vývojových cyklov nových produktov z 50 mesiacov na tri roky, redukciu výrobných časov alebo zrušenie plánovaného nového výskumného a vývojového pracoviska v hodnote 800 miliónov eur, ktoré malo stáť v centrále koncernu vo Wolfsburgu. (tasr)
Čínski výrobcovia elektrických vozidiel utrpeli v júli po spustení ciel neúspech v Európe
Čínske automobilky zasiahli zvýšené clá EÚ a zmeny v dotáciách na elektromobily.
Čínski výrobcovia automobilov zaregistrovali v júli v Európe menej elektrických áut, keďže nové clá zosilnili vplyv širšieho prepadu predaja elektromobilov.
Značky vrátane SAIC MG a BYD predstavovali 9,9 percenta registrácií EV v regióne, čo je pokles z 10,2 percenta v júli 2023, podľa výskumníka Dataforce.
Celkový dopyt po elektromobiloch naďalej klesal po tom, čo Nemecko, najväčší európsky automobilový trh, koncom minulého roka zrušilo stimuly.
Čínski výrobcovia automobilov a ich európski partneri, ktorí dovážajú batériové elektrické autá do Európskej únie, sa snažili prispôsobiť zavedeniu nových ciel z 5. júla, ktoré zvýšili clá na elektrické vozidlá vyrobené v Číne až na 48 percent.
Prvá veľká továreň na batérie LFP v Európe sa otvára v Nórsku uprostred prudkého nárastu trhu s úložiskami
S množstvom lacnej a čistej vodnej energie je severský región domovom výrobcov batérií vrátane švédskych Northvolt a Freyr Battery, aj keď sa ešte len uvidí, či európski výrobcovia dokážu konkurovať dodávateľom v Číne alebo USA.
Spoločnosť Morrow Batteries otvorila dvere do prvej veľkej továrne na výrobu lítium-železo-fosfátových batérií v Európe, pretože zvyšuje výrobu v snahe získať 140 miliónov dolárov z vládneho financovania a dostatok zákazníkov na pokrytie prvého celého roka výroby.
"Toto je pre nás významný rok," povedal generálny riaditeľ Lars Christian Bacher vo štvrtok v rozhovore. "Musíme dokončiť túto továreň, spustiť ju a ukázať sebe, našim majiteľom, trhu, že sme skutočne schopní vyrábať."
Globálna výrobná kapacita pre batérie LFP prudko rastie, podporovaná výrobou od veľkých čínskych výrobcov vrátane CATL, najväčšieho svetového výrobcu batérií.
S rastom predaja elektrických vozidiel – najväčšieho zdroja dopytu po batériách – dochádza k výraznému spomaleniu, výrobcovia LFP batérií s ich nižšími nákladmi a dlhou životnosťou zaznamenávajú boom na trhu stacionárnych skladovacích zariadení.
Ciele batérie Volkswagen nie sú „vytesané do kameňa“, povedal šéf batérie FAS
Cieľ vybudovať 200 gigawatthodín kapacity batérie do roku 2030 nie je „vytesaný do kameňa“ a automobilka bude sledovať, ako sa bude vyvíjať dopyt po elektrických vozidlách (EV), uviedol v piatok šéf jej batérií pre nemecký denník FAS.
"Náš cieľ je reálny, ale nie je vytesaný do kameňa. Budovanie tovární na batérie nie je samoúčelné. Rozširovanie tovární bude závisieť od toho, ako sa bude vyvíjať trh s elektromobilmi," povedal Thomas Schmall podľa predbežných informácií. zverejnil úryvky rozhovoru, ktoré majú byť v plnom znení uverejnené v nedeľu vo Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.
VW odloží uvedenie prvého elektromobilu modelového radu Trinity na trh na začiatok budúceho desaťročia. Plánuje ho vyrábať na novej platforme SSP. Prednosť na nej dostane elektrický Golf so štartom produkcie do roku 2029.
V rámci projektu Trinity plánoval Volkswagen podľa skorších informácií vyrábať od roku 2026 nový vlajkový elektrický sedan s pokročilými funkciami samoriadenia.
Podľa denníka Handelsblatt sa Trinity začne vyrábať až v roku 2032. Dôvodom je slabý dopyt po elektromobiloch a nevyriešené problémy so softvérom.
Volkswagen chce v roku 2026 uviesť na trh aj zlepšenú verziu modelu ID.4. S výrobou sa počíta na existujúcej platforme MEB po jej modernizácii.
Koncern predpokladá, že investície do modelov E-Golf a ID.4 budú mať v porovnaní s modelom Trinity skoršiu návratnosť.
Americký výrobca čipov Onsemi si v júni vybral Rožnov pre nové výrobné centrum za 2 miliardy dolárov.
V uplynulých týždňoch sa tu vystriedalo niekoľko návštev developerov, riaditeľa miestnej univerzity a vládnych úradníkov, za ktorými chodili televízne štáby.
Záujem nie je prekvapujúci, keďže pôjde o najväčšiu investíciu zahraničnej spoločnosti v Českej republike za posledné tri desaťročia.
Ale odráža aj to, že na pláne vyrábať novú generáciu mikročipov záleží viac než na vyhliadkach jedného kúta strednej Európy.
Spoločnosť Onsemi rozšíri existujúci závod na výrobu čipov pre elektrické vozidlá a priemysel obnoviteľných zdrojov energie, pričom už má podpísanú zmluvu so skupinou Volkswagen.
Úspech nie je dôležitý len pre mesto a stagnujúcu českú ekonomiku, ale aj pre schopnosť Európskej únie zabezpečiť dodávky uprostred globálneho boja o kritické komponenty.
"Polovodiče sa stávajú základom modernej ekonomiky," povedal minister priemyslu a obchodu Jozef Sikela. "Čím viac týchto nových technológií dokážeme vyrábať na domácom trhu, tým lepšie pre našu ekonomickú bezpečnosť."
Investícia do onsemi je v porovnaní s niektorými technologickými projektmi inde v Európe skromná.
Súčasný rožňavský závod však už teraz zohráva v rámci spoločnosti nadštandardnú úlohu, pretože navrhuje aj vyrába polovodiče.
To je kľúčové pre posun českej ekonomiky smerom k ziskovejšiemu, menej náročnému priemyslu na pracovnú silu, než je tradičná výroba automobilov a automobilových súčiastok.
Približne 2 200 zamestnancov spoločnosti onsemi v krajine vyrobí denne 10 miliónov čipov pre zákazníkov z automobilového, priemyselného a telekomunikačného sektora, ako sú BMW, Mercedes-Benz, Siemens, Apple a Samsung.
Schaeffler hovorí, že boom elektrických vozidiel ustupuje nárastu dopytu po hybridoch.
Nemecký dodávateľ sa pripája k VW, Porsche a GM a signalizuje, že spomalenie dopytu po elektrických vozidlách núti spoločnosti prepracovať svoje stratégie elektrifikácie.
Spoločnosť Schaeffler spomaľuje nábeh výroby komponentov pre plne elektrické vozidlá, pretože vodiči v USA a Číne uprednostňujú nákup hybridných vozidiel, pričom rastie neistota v súvislosti s rýchlosťou zavádzania elektrických vozidiel.
"Boom elektrických vozidiel sa spomalil a jednoznačne nastáva renesancia hybridných pohonov," povedal v utorok v rozhovore generálny riaditeľ Klaus Rosenfeld. "Keďže výrobcovia automobilov musia plniť emisné ciele, trend elektrifikácie sa nezmenil."
Odvetvie prepracováva stratégie v dôsledku spomalenia dopytu po elektrických vozidlách.
Francúzsky dodávateľ automobilových súčiastok OPmobility varoval, že výroba elektrických vozidiel prebieha na úrovni, ktorá je len o niečo nižšia ako polovica očakávaní automobiliek.
Európske automobilky zasa vypínajú linky. Tentokrát ale nie vzhľadom na meškajúce čipy z Ázie, ale pre vnútroeurópsku divnú náladu
Do európskeho automobilového priemyslu sa zasa vracajú odstávky výrob. Ich príčinou sú meškajúce dodávky dielov, ktoré ho výrazne limitovali počas covidu, keď chýbali najmä čipy.
Trnavská fabrika koncernu Stelantis stojí tento týždeň od stredy do piatka a vyrábajú sa v nej iba menšie subdodávky pre externých odberateľov. Svoje vlastné modely nevyrába kvôli meškaniu nespresnených dielcov od európskych dodávateľov. Ako budú jej výrobné linky bežať budúci týždeň, bude informovať až v piatok.
Stellantis nie je jediný, kto mal v Európe problémy s komponentmi. Aj nemecká automobilka Porsche tento týždeň upozornila, že jej chýbajú niektoré hliníkové dielce, a tak sa môže zastaviť produkcia viacerých jej modelov. Nedávne európske povodne v Európe totiž zaplavili aj fabriku, kde sa vyrábajú. Ten istý problém môže zasiahnuť aj iné automobilky.
Dvorný dodávateľ Kie nasleduje jej rekordné nárasty. V krátkom slede avizuje stavbu druhej veľkej fabriky.
Najväčší tuzemský dodávateľ žilinskej automobilky Mobis, ktorý podobne ako ona prišiel z Južnej Kórey, len vlani na jar zverejnil, že k svojmu závodu pri Žiline postaví ďalší v Novákoch. Za 180 miliónov eur a pre takmer tristo nových pracovníkov.
Tu sa však plány Mobisu nekončia, teraz chce rozširovať aj žilinský závod o novú fabriku za 70 miliónov eur, v ktorej zamestná ďalších 350 pracovníkov.
Čínske značky získali v Európe rekordný 11 % podiel BEV
V nadchádzajúcich mesiacoch sa bude pozorne sledovať, či sa tento nárast objemu podarí udržať, keďže sa začnú uplatňovať dodatočné clá EÚ.
Čínske značky získali v júni 11 % európskeho trhu s elektromobilmi, čím zaznamenali rekordný počet registrácií, keďže výrobcovia sa snažili prekonať prísne clá Európskej únie, ktoré vstúpili do platnosti začiatkom tohto mesiaca.
Podľa analytikov spoločnosti Dataforce, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu a zostavila údaje, viedla spoločnosť SAIC Motor, ktorá predajcom vo veľkom dodala svoj hatchback MG4. Vozidlá registrované pred 5. júlom sa mohli zákazníkom predávať bez dodatočných ciel na dovážané elektrické vozidlá.
Sektor batérií v strednej a východnej Európe je odolný voči spomaleniu rastu európskych elektrických vozidiel
Poľsko a Maďarsko budú podľa prognóz v budúcnosti dominantnými hráčmi v hodnotovom reťazci batérií
Keďže investície do výroby batérií sa v západnej a južnej Európe spomaľujú v dôsledku pomalšieho predaja elektrických vozidiel, región strednej a východnej Európy vykazuje vynikajúce výsledky, najmä v Poľsku, ktoré má v súčasnosti leví podiel na výrobe batérií v EÚ
Európsky trh s elektrickými vozidlami (EV) sa v prvej polovici roku 2024 spomalil, čo prinútilo výrobcov automobilov znížiť svoje ambície. Stredná a východná Európa (SVE) však zatiaľ zostala týmto trendom relatívne nedotknutá a analytici sa domnievajú, že tento región má dobrú šancu udržať si svoju konkurenčnú výhodu, aspoň ak miestne orgány správne zahrajú svoje karty.
Slovensko siaha po šiestej automobilke. Čo sa dá očakávať od čínskeho štátneho koncernu SAIC?
- SAIC hľadá lokalitu pre svoj európsky závod, v hre sú okrem Slovenska tri ďalšie krajiny.
- Šiesta automobilka môže slovenskú výrobu áut zvýšiť k 2 miliónom ročne.
- Niektoré krajiny sú voči prílevu čínskeho kapitálu zdržanlivé, súčasná slovenská vláda ho víta.
Pred novými pravidlami EÚ sa prudko zvyšuje počet plug-in hybridných elektrických zariadení.
Niektoré vozidlá PHEV teraz ponúkajú výrazne viac ako 100 km jazdy len na batérie. Dôvodom je revízia úžitkového faktora EÚ a daňové zvýhodnenie pre kupujúcich z radov podnikateľov.
Najnovšie plug-in hybridné elektrické vozidlá (PHEV) majú v súčasnosti dojazd len na batérie, ktorý by sa ešte nedávno považoval za prijateľný pre plne elektrické vozidlo.
Podľa spoločnosti Dataforce sa tento rok predaj vozidiel PHEV opäť rozbehol a v celej Európe sa do mája zvýšil o 4,9 %. V tomto období sa predaj elektrických vozidiel v celej Európe zvýšil len o 2,5 %, uvádza Dataforce. Nové modely s dlhším dojazdom - niektoré s emisiami nižšími ako 20 gramov CO2 na kilometer - pomôžu výrobcom automobilov dosiahnuť prísnejšie emisné ciele, ktoré sa začnú plniť v roku 2025, tvrdia odborníci.
Škoda napríklad 11. júla otvorila objednávky na nový Superb iV PHEV, ktorý má dojazd len na elektrický pohon približne 135 km, čo je viac ako dvojnásobok dojazdu súčasného modelu, ktorý je 56 km. Emisie sú len 8 g/km.
Jeden z najväčších výpadkov IT v histórii zaznamenali používatelia systému Windows 10 spoločnosti Microsoft na celom svete približne od 18:00 východného času 18. júla v dôsledku chybnej aktualizácie obsahu od spoločnosti CrowdStrike, ktorá sa zaoberá kybernetickou bezpečnosťou. Spoločnosť so sídlom v USA odvtedy uviedla, že problém bol identifikovaný a bola nasadená oprava, hoci rozsiahly chaos stále ovplyvňuje priemyselné odvetvia vrátane prístavov a letísk.
Väčšina podnikov v nemeckom automobilovom sektore plánuje rušenie pracovných miest. Hlavnými dôvodmi sú rastúce náklady a príchod novej konkurencie, najmä z Číny, vyplýva z prieskumu konzultačnej firmy Horváth.
So znižovaním počtu zamestnancov v Nemecku podľa prieskumu v najbližších piatich rokoch počíta 59 % opýtaných firiem, nábor plánuje iba 15 %.
Vo zvyšku západnej Európy chystá personálne škrty 53 % respondentov.
„Čoraz viac sa vyrába tam, kde sa autá predávajú. Nie je to nič nové, ale naberá to na sile,“ uviedol Frank Göller z firmy Horváth. Dôsledkom tohto vývoja je podľa neho presun pracovných miest zo západnej Európy do iných častí sveta.
Tri štvrtiny opýtaných podnikov plánujú nové výrobné kapacity v Indii. V Číne aj vo východnej Európe ich má v úmysle budovať 60 % firiem. (čtk, dpa)
Stredná a východná Európa je lídrom v oblasti zabezpečenia dodávateľských reťazcov v automobilovom priemysle.
Automobilový priemysel je jedným z najväčších európskych úspechov, ktorý v roku 2022 vygeneruje príjem vo výške 1 bilióna EUR alebo 7 % celkového HDP. Zamestnáva 13,8 milióna ľudí, čo predstavuje 6,1 % z celkového počtu zamestnancov EÚ, a podporuje 60 miliárd EUR, čo predstavuje približne 30 % celkových ročných investícií EÚ do výskumu a vývoja.
Toto odvetvie v súčasnosti ďalej ťaží z nearshoringu, megatrendu, v rámci ktorého spoločnosti presúvajú výrobu bližšie k svojim koncovým trhom, aby zabezpečili svoje dodávateľské reťazce. Podnietila to pandémia Covid, ako aj geopolitické napätie a čoraz protekcionistickejšie nariadenia vlád. V Európe sa trend nearshoringu významne podieľa na zvýšení dopytu po európskych priemyselných a logistických priestoroch, keďže výrobcovia finálnej montáže a dodávatelia automobilového priemyslu prvého a druhého stupňa čoraz viac presúvajú svoju výrobu do Európy.
Najnovšie PMI ukazujú spomalenie ekonomického rastu v Európe, pričom Nemecko a eurozóna boli zasiahnuté najviac. Podľa novo zverejnených PMI spoločnosti S&P Global sa zdá, že zlá ekonomická kondícia európskeho výrobného priemyslu nemá konca kraja. Výrazným problémom čelí najmä Nemecko a eurozóna ako celok, pričom v úpadku zostáva aj poľský spracovateľský priemysel.
V júni došlo v eurozóne k prudkému zhoršeniu výkonnosti priemyslu, pričom bol zaznamenaný najvýraznejší pokles výroby od začiatku roka.
Júnový index PMI výrobného sektora eurozóny podľa spoločnosti S&P Global klesol zo 47,3 na 45,8 bodu. Tempo poklesu čiastkových indexov, ako sú nové objednávky a nákupná aktivita, sa zrýchlilo, čo znamenalo najvýraznejší pokles od januára. Zamestnanosť v priemyselnom sektore tiež klesla už trinásty mesiac po sebe.
Pokles sa dotkol takmer všetkých krajín eurozóny. V Grécku, ktoré bolo predtým lídrom v pozitívnom smere, klesol index na najnižšiu úroveň za posledných šesť mesiacov. Rastové tendencie sa spomalili v Španielsku a Holandsku, zatiaľ čo Nemecko trvalo zaznamenalo najslabšie hospodárske výsledky v priemyselnom sektore.
Čínsky výrobca elektromobilov BYD postaví v Turecku závod za miliardu dolárov.
Čínsky výrobca elektrických vozidiel BYD Co Ltd otvára novú aktivitu, na ktorej sa dohodol s tureckou vládou na vybudovaní výrobného závodu v Turecku v hodnote 1 miliardy USD s ročnou kapacitou 150 000 vozidiel, turecký priemysel a technológie povedal v pondelok minister.
Minister Mehmet Fatih Kacir zverejnil na platforme sociálnych médií X obrázky tureckého prezidenta Tayyipa Erdogana, ktorý sa stretol s generálnym riaditeľom BYD Wang Chuanfu na slávnostnom podpise dohody.
Najväčšia skupina zákonodarcov v EÚ chce revidovať zákaz spaľovacích áut v roku 2035, vyplýva z návrhu.
EÚ minulý rok prijala politiku, ktorá v roku 2035 zakáže predaj nových automobilov s emisiami CO2, čím v podstate ukončí predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom na benzín a naftu.
Európska komisia uviedla, že vytvorí zákonnú cestu, aby predaj nových automobilov, ktoré jazdia len na "e-palivá" - syntetické palivá, ktoré sa môžu používať v aute so spaľovacím motorom namiesto benzínu - mohol pokračovať aj po roku 2035 po tom, ako túto výnimku požadovalo Nemecko.
To by mohlo umožniť výrobcom automobilov vyvíjať a naďalej predávať nový druh automobilov so spaľovacím motorom, ktoré jazdia len na certifikované palivá s neutrálnymi emisiami CO2 a sú vybavené technológiou, ktorá zabraňuje ich štartovaniu po naplnení benzínom alebo naftou.
EPP nešpecifikovala, akým spôsobom by chcela zmeniť politiku v oblasti emisií CO2 v automobiloch. V dokumente sa dodáva, že skupina chce "prehodnotiť zákaz spaľovacích motorov a vyvinúť špičkovú technológiu spaľovacích motorov".
Ak EPP návrh dokumentu prijme, bude vyvíjať tlak na Európsku komisiu Ursulu von der Leyenovú, ktorá patrí do skupiny EPP, v súvislosti s tým, ako bude riadiť európsku ekologickú agendu, keďže sa usiluje získať súhlas väčšiny zákonodarcov EÚ na svoje druhé funkčné obdobie.
Von der Leyenová potrebuje podporu skupiny EPP, aby si zabezpečila väčšinu, ale čelí výzve, že musí získať aj skupiny vrátane socialistov a demokratov, ktorí sú proti oslabeniu európskych politík boja proti zmene klímy.
Čína môže do roku 2030 dodať tretinu svetových vozidiel.
Zo správy AlixPartners vyplýva, že aj keď sa USA snažia chrániť domáci trh, čínske automobilky pokračujú v neustálom postupe ku globálnej dominancii. Podľa správy poradenskej spoločnosti AlixPartners sa očakáva, že čínske automobilové značky dosiahnu do roku 2030 33-percentný podiel na trhu na celom svete vrátane 20-percentného podielu na trhu v Mexiku.
Odvetvie nabíjania elektrickej energie a výrobcovia vozidiel spolupracujú na rozvoji ekosystému e-mobility
Spolupráca v rámci ekosystému e-mobility je kľúčom k rýchlemu rozšíreniu prechodu Európy na elektrické vozidlá (EV). Preto európski výrobcovia vozidiel a priemysel elektrického nabíjania podpísali spoločné vyhlásenie s cieľom zintenzívniť spoluprácu a dialóg.
EÚ má jedny z najambicióznejších cieľov v oblasti znižovania emisií CO2 na svete a elektrifikácia cestnej dopravy je základom pre dosiahnutie klimatických cieľov Európy.
Prechod na elektrické vozidlá však znamená oveľa viac než len jednoduchý prechod od spaľovacieho motora k elektrickému pohonu.
Dosiahnutie spoločných cieľov si vyžaduje systémovú transformáciu, do ktorej sa zapoja noví partneri naprieč dopravným, energetickým a digitálnym ekosystémom, ako sa predpokladá v našom manifeste #FutureDriven.
Preto európski výrobcovia vozidiel a priemysel elektrického nabíjania posilňujú svoju spoluprácu v tomto kritickom bode tejto transformácie.
Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) a ChargeUp Europe podpísali spoločné vyhlásenie s cieľom posilniť štruktúrovaný dialóg a určiť prioritné oblasti spolupráce.
Či už ide o politické usmernenia týkajúce sa investícií do rozvodných sietí, zavedenie "práva na pripojenie", zavádzanie ultrarýchlych nabíjačiek pre ťažké vozidlá alebo integráciu jednotného trhu, spolupráca medzi energetickými a dopravnými systémami môže priniesť značné výhody pre prechod Európy na elektrické vozidlá.
Vláda schválila investičný stimul 214 miliónov eur pre baterkáreň v Šuranoch.
Stimul pre firmu GIB, kde má 80-percentný podiel čínsky Gotion a zvyšok slovenský InoBat Auto, má byť z väčšej časti priamou dotáciou, 64 miliónov bude predstavovať daňová úľava.
Ide o významný posun, keďže Gotion má byť jedným z najväčších investorov na Slovensku. Podobný balík peňazí by mala v Košiciach vynaložiť švédska automobilka Volvo. Kórejská Kia, ktorá má závod v Žiline, v čase príchodu hlásila, že jej investícia je 1,5 miliardy dolárov.
Spoločnosti v novembri minulého roka uviedli, že ich cieľom je v počiatočnej fáze vybudovať závod na výrobu batérií pre elektromobily s celkovou ročnou produkciou 20 gigawatthodín.
Výroba sa má začať začiatkom roka 2027 a plná kapacita sa dosiahne v polovici roka 2027.
Medzi podporovateľov spoločnosti Gotion patrí VW, ktorý investoval 1,1 miliardy eur, aby sa v roku 2020 stal akcionárom spoločnosti Gotion.
Európske automobilky sa obávajú, že čínske clá na elektromobily sa stanú skutočnosťou.
Rozhodnutie Európskej komisie uvaliť clá na dovážané čínske elektrické vozidlá by mohlo mať ďalekosiahle dôsledky pre európskych výrobcov automobilov, keďže prípadná obchodná vojna by poškodila nielen ich obchod v Číne, ale aj ich vlastný dovoz automobilov vyrobených v Číne.
Najmä nemeckí výrobcovia automobilov môžu v Číne veľa stratiť a stredajšie oznámenie ich necháva v napätí nad rozhodnutím, ktoré generálny riaditeľ BMW (BMWG.DE), otvára novú kartu Oliver Zipse označil za "nesprávnu cestu".
VW reaguje na to, že EÚ zaviedla až 38% clo na čínske elektrické vozidlá.VW Group má v Číne spoločný podnik so spoločnosťou SAIC, známy ako SAIC-VW. Čínsky výrobca OEM by mohol čeliť najprísnejším clám na dovoz EV.
Clá by sa mohli dotknúť aj skupiny Volkswagen, keďže jej najväčší spoločný podnik v Číne je známy pod názvom SAIC-VW so sídlom v Šanghaji. Hovorca VW Group pre Automotive Logistics uviedol, že načasovanie rozhodnutia Komisie EÚ je "škodlivé pre súčasný slabý dopyt po vozidlách BEV v Nemecku a Európe".
Hovorca OEM dodal, že VW Group sa zasadzuje za otvorenú obchodnú politiku založenú na pravidlách s voľným a spravodlivým obchodom a otvorenými trhmi, ale uviedol, že vyrovnávacie clá "vo všeobecnosti nie sú vhodné" na posilnenie konkurencieschopnosti európskeho automobilového sektora z dlhodobého hľadiska. Hovorca uviedol: "VW je v tomto smere veľmi dôležitý: "Odmietame ich."
Spoločnosť ACC zastavila výstavbu dvoch európskych gigafabrík.
Pozastavenie výstavby dvoch z troch plánovaných gigafabrík v Európe zároveň zastavuje lokalizáciu dodávateľského reťazca elektrických vozidiel na kontinente
Spoločnosť Automotive Cells Company (ACC), ktorej akcionármi sú spoločnosti Stellantis, Mercedes-Benz a Saft, dcérska spoločnosť TotalEnergies, zastavila výstavbu dvoch z troch plánovaných európskych gigafabrík.
Tieto tri továrne vo Francúzsku, Nemecku a Taliansku boli plánované ako reakcia na výzvy, medzi ktoré patrí kontrola výroby a dodávateľského reťazca, zníženie vplyvu prepravy batérií na životné prostredie skrátením vzdialeností a pomoc pri konsolidácii európskeho automobilového priemyslu v podmienkach globálnej konkurencie.
Volvo presúva výrobu elektrických vozidiel z Číny do Belgicka
Spoločnosť Volvo Car AB začala presúvať výrobu elektrických vozidiel čínskej výroby do Belgicka, keďže Európska únia sa pripravuje na zavedenie ciel na elektrické vozidlá vyrobené v Číne, informoval denník The Times.
Okrem presunu výroby modelov Volvo EX30 a EX90 do Belgicka môže automobilka presunúť aj montáž niektorých modelov Volvo určených pre Spojené kráľovstvo, uvádza sa v správe s odvolaním sa na neidentifikované osoby. Spoločnosť Volvo, ktorú vlastní spoločnosť Zhejiang Geely Holding Group Co., je spomedzi západných výrobcov automobilov najviac vystavená potenciálnym clám, uviedol denník Times.
Nemecko lobuje u spoločnosti Northvolt za ďalší obrovský závod na výrobu batérií
Spoločnosť Northvolt už stavia v meste Heide továreň za 5 miliárd eur. Nemecko tlačí na švédskeho výrobcu batérií Northvolt, aby postavil druhú obrovskú továreň na severe krajiny v rámci pokračujúcej snahy Berlína prilákať ekologické investície. Minister hospodárstva Robert Habeck v pondelok na podnikateľskej konferencii v Bad Saarowe navrhol, aby spoločnosť Northvolt postavila dvojičku továrne v severovýchodnej spolkovej krajine Meklenbursko-Predpomoransko k závodu v hodnote 5 miliárd EUR (5,4 miliardy USD), ktorý sa stavia v meste Heide.
Habeck upozornil na investície ďalších spoločností do výroby batérií, napríklad BASF v Schwarzheide a Volkswagen Group v Zwickau.
Renault a Geely vytvorili spoločný podnik na vývoj, výrobu a predaj spaľovacích motorov a hybridných pohonných systémov. Snažia sa podporiť svoju konkurencieschopnosť v období spomaľovania dopytu po elektromobiloch.Renault a Geely predpokladajú, že budú spoločne vyrábať päť miliónov pohonných jednotiek ročne a že ročné tržby firmy Horse sa budú pohybovať okolo 15 miliárd eur
VW uvedie na európsky trh rodinu základných elektrických vozidiel
Automobilka tvrdí, že jej nové elektromobily stanovia štandardy v segmente lacných vozidiel v oblasti technológií, dizajnu, kvality a zákazníckych skúseností. Volkswagen Group uvádza na európsky trh nové elektromobily, ktoré podľa jeho slov stanovia štandardy v segmente základných vozidiel z hľadiska technológií, dizajnu, kvality a zákazníckych skúseností, oznámila automobilka v utorok.
Prvý model z jej "rodiny elektrických mestských vozidiel" je už vo vývoji a jeho uvedenie na trh sa plánuje do konca roka 2025 s cenou približne 20 000 eur (~21 668 USD), čo z neho urobí jedno z najdostupnejších elektrických vozidiel na trhu. VW plánuje do roku 2027 uviesť na trh ďalšie elektromobily základnej triedy.
Základné elektromobily VW majú automobilke pomôcť čeliť rastúcej konkurencii, keďže výrobcovia z Číny, ktorí sa zameriavajú na globálnu expanziu, vyvážajú do Európy viac lacných elektrických vozidiel.
Startup s elektrickým motorom podporovaný BMW chce otriasť sektorom elektrických vozidiel.
Spoločnosť DeepDrive tvrdí, že jej topológia dvojrotorového motora môže pomôcť elektromobilom dosiahnuť dojazd viac ako 800 km a zároveň ušetriť výrobcom automobilov viac ako 1 miliardu eur na nákladoch pri nasadení vo veľkom meradle. Spoločnosť DeepDrive očakáva, že prvé zmluvy na svoje elektrické stroje podpíše v priebehu budúceho roka. Do roku 2026 chce začať s malosériovou výrobou svojho dvojrotorového elektromotora a o dva roky neskôr s veľkosériovou výrobou.
Generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis: tarify pre elektrické vozidlá sú pascou.
Spoločnosť Stellantis očakáva veľký boj s čínskymi rivalmi na európskom trhu s elektrickými vozidlami a očakáva, že to bude mať značné dôsledky, uviedol v stredu šéf skupiny Carlos Tavares.
Tavares uviedol, že clá na čínske vozidlá dovážané do Európy a Spojených štátov sú "veľkou pascou pre krajiny, ktoré sa vydajú touto cestou" a neumožnia západným výrobcom automobilov vyhnúť sa reštrukturalizácii, aby čelili výzve zo strany lacnejších čínskych výrobcov.
Rastúce investície do výroby technológií čistej energie podporujú hospodársky rast.
Podľa novej správy globálna výrobná kapacita pre fotovoltaiku už dnes zodpovedá potrebám tohto desaťročia na ceste k čistej nule a kapacita pre batérie je blízko.
Podľa novej správy Medzinárodnej energetickej agentúry, ktorá bola zverejnená, sa prudko rastúce investície do výroby technológií čistej energie, najmä solárnych fotovoltaických článkov a batérií, stávajú silnou hnacou silou hospodárstva na celom svete a vytvárajú nové priemyselné a pracovné príležitosti.
V prvej analýze svojho druhu Advancing Clean Technology Manufacturing sa uvádza, že globálne investície do výroby piatich kľúčových technológií čistej energie - fotovoltaiky, veternej energie, batérií, elektrolyzérov a tepelných čerpadiel - vzrástli v roku 2023 na 200 miliárd USD, čo predstavuje nárast o viac ako 70 % oproti roku 2022, ktorý predstavuje približne 4 % rastu globálneho HDP.
Výdavky na výrobu fotovoltaických článkov sa vlani viac ako zdvojnásobili, zatiaľ čo investície do výroby batérií vzrástli približne o 60 %. Výsledkom je, že kapacita výroby solárnych fotovoltických modulov už dnes zodpovedá kapacite, ktorá bude potrebná v roku 2030 na základe scenára IEA o čistých nulových emisiách. V prípade batériových článkov, ak sa započítajú ohlásené projekty, výrobná kapacita na 90 % zodpovedá čistému nulovému dopytu na konci tohto desaťročia.
VW odstupuje od stratégie BEV-or-bust, ktorá nahnevala konkurentov. VW pripúšťa, že bude potrebovať viac plug-in hybridov, keďže predaj batériových elektromobilov sa spomaľuje.
Hlavná značka VW, ktorá svoju rodinu batériových elektrických vozidiel ID označila za kľúčovú pre svoju budúcnosť, priznala, že bude potrebovať viac plug-in hybridov, keďže predaj BEV klesá.
Ide len o poslednú úpravu stratégie elektrifikácie, ktorú VW urobil po tom, čo mal problémy s viacerými modelmi a zaostával v Číne, kde teraz dominujú miestne značky.
Automobilka tiež odložila snahy o hľadanie externých investorov pre svoju batériovú jednotku a zrušila plány na výstavbu továrne na výrobu elektrických vozidiel v Nemecku v hodnote 2 miliardy EUR (2,2 miliardy USD).
Automobilka v skutočnosti predáva toľko áut, ktoré sú stále poháňané spaľovacími motormi, že je na najlepšej ceste prekročiť na budúci rok povolený limit emisií.
Zisky spoločností Continental a Vitesco sa v 1. štvrťroku prepadli, čo odráža širší pokles v automobilovom priemysle. Spoločnosť Continental sa prepadla do červených čísiel, keďže výsledky ovplyvnili oneskorené programy a pokles výroby. Tržby spoločnosti Vitesco, ktorá sa oddelila od spoločnosti Powertrain, klesli, čo čiastočne súviselo s dohodami so spoločnosťou Continental.
Spoločnosť Continental sa v tomto štvrťroku prepadla do čistej straty 53 miliónov eur (57 miliónov USD) v porovnaní so ziskom 382 miliónov eur v rovnakom období minulého roka.
Výsledky utrpeli oneskorením nových programov po tom, ako boli staré ukončené, uviedla v stredu finančná riaditeľka spoločnosti Continental Katja Garcia Vila, ako aj nižším objemom výroby v Európe a infláciou miezd a platov.
Nemeckí dodávatelia plánujú masívne znižovanie počtu pracovných miest v súvislosti s prechodom na elektrické vozidlá. Spoločnosť ZF, ktorá je veľmi zadlžená, by podľa zástupcov zamestnancov dodávateľa mohla do roku 2030 v Nemecku vytvoriť až 12 000 pracovných miest.
ZF Friedrichshafen, Robert Bosch a Continental patria medzi dodávateľov v krajine, ktorí sa snažia znížiť počet zamestnancov, pretože rýchla transformácia automobilového priemyslu na elektrické vozidlá a vozidlá riadené softvérom zvyšuje náklady.
Dodávateľ zvažuje zmrazenie prijímania zamestnancov v Nemecku a presun práce do krajín s výrazne nižšími mzdovými nákladmi, uviedol predseda zamestnaneckej rady Achim Dietrich pre nemecké médiá, keď zamestnanci protestovali proti znižovaniu počtu pracovných miest v sídle spoločnosti v nemeckom Friedrichshafene.
BMW Group uplatňuje svoj prístup "miestni pre miestnych" vo výrobe a dodávateľskom reťazci v Mexiku a začala výstavbu závodu na výrobu batérií s rozlohou 80 000 m2 vedľa svojho montážneho závodu v San Luis Potosí. Od roku 2027 by sa v ňom malo začať vyrábať elektrické športové vozidlo Neue Klasse.Zariadenie na výrobu batérií bude predstavovať 540 miliónov dolárov z celkovej investície do závodu vo výške 855 miliónov dolárov. BMW tiež rozšíri montážne a logistické priestory závodu v San Luis Potosí o 10 000 m2 a karosáreň o 20 000 m2, čím sa celková plocha zvýši na 90 000 m2.
Mapa závislosti medzi trhovým podielom predaných nových batériových elektromobilov a dostupnosťou nabíjacej infraštruktúry v každom z 27 členských štátov Európskej únie.
Top 5: krajiny s najväčším počtom verejných nabíjacích miest v EÚ:
Holandsko (144 453)
Nemecko (120 625)
Francúzsko (119 255)
Belgicko (44 363)
Taliansko (41 114)
Top 5: krajiny s najmenším počtom verejných nabíjacích miest v EÚ:
Chorvátsko (1 074)
Estónsko (683)
Lotyšsko (535)
Cyprus (329)
Malta (101)
Americká spoločnosť Ascend Elements a poľská spoločnosť Elemental Strategic Metals založili v meste Zawiercie v južnom Poľsku spoločnosť AE Elemental, ktorá recykluje batérie do elektromobilov.
Tento spoločný podnik, ktorý je rozdelený na 50 %, bude rozoberať, vybíjať a drviť batérie elektrických vozidiel, aby sa vytvorila čierna hmota, z ktorej sa bude môcť extrahovať lítium a ďalšie materiály pre batérie a ďalej ich používať v nových elektrických vozidlách. Výrobcovia batérií už v súčasnosti produkujú počas výrobného procesu obrovské množstvo odpadového materiálu z batérií. Inými slovami, nie je potrebné čakať 10 až 15 rokov, kým batéria EV dosiahne svoj koniec životnosti, aby sa mohla začať recyklácia batérií
Vláda schválila trojici investorov daňové úľavy v celkovej výške 26,8 milióna eur. Najvyššiu sumu, viac ako 11 miliónov, získa nemecký automobilový subdodávateľ ZF, ktorý plánuje rozšíriť výrobu v Trnave.
Investičnú pomoc za 9,25 milióna eur vláda odklepla firme Meta System, ktorá je talianskou dcérou čínskej elektrotechnickej skupiny Deren. Tá chce v Trnave vyrábať vnútorné palubné nabíjačky do elektromobilov aj plug-in hybridov.
Firma Hyundai Wia Corporation získala úľavu na dani z príjmov vo výške 6,3 milióna eur. Plánuje vyrábať hnacie hriadele pre elektromobily v Dolnom Hričove pri Žiline, kde vybuduje aj technologické centrum.
Všetky tri firmy dohromady investujú 316 miliónov eur.
EÚ potrebuje 8-krát viac nabíjacích miest ročne, aby uspokojila dopyt. EÚ zďaleka nedosahuje svoj cieľ 3,5 milióna nabíjačiek do roku 2030.
Nová správa Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) odhaľuje alarmujúci rozdiel medzi súčasnou dostupnosťou verejných nabíjacích miest pre elektromobily v EÚ a tým, čo bude v skutočnosti potrebné na dosiahnutie cieľov v oblasti znižovania emisií CO2.
Zo správy ACEA vyplýva, že predaj elektromobilov v EÚ rástol v rokoch 2017 až 2023 trikrát rýchlejšie ako inštalácia nabíjacích miest. Pri pohľade do budúcnosti potrebuje EÚ podľa odhadov odvetvia do roku 2030 osemkrát viac nabíjacích miest ročne. "Na dosiahnutie ambicióznych európskych cieľov v oblasti znižovania emisií CO2 potrebujeme masové zavedenie elektromobilov vo všetkých krajinách EÚ. To sa nepodarí bez širokej dostupnosti verejnej nabíjacej infraštruktúry v celom regióne," uviedla generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries.
Konkurencieschopnosť Európy sa nachádza v rozhodujúcom okamihu. Príval stretnutí na vysokej úrovni v apríli je sľubný, ale musíme si udržať dynamiku. Manifest ACEA #FutureDriven a stretnutia s najvyššími európskymi predstaviteľmi zdôrazňujú význam spoločného tímového úsilia.
Pre európsky automobilový priemysel to bol veľmi úspešný mesiac, ktorý sa opieral o dynamiku série stretnutí na vysokej úrovni a správ, ktoré postavili priemyselnú silu Európy na prvé miesto programu. Keďže sa však v európskych rozhodovacích miestnostiach ozýva povedomie o klesajúcej konkurencieschopnosti Európy,
Nemecká opozícia chce zvrátiť plánovaný zákaz spaľovacích motorov od roku 2035. Podľa poslankyne Sahry Wagenknechtovej v bundestagu existuje jasná väčšina v prospech takéhoto návrhu. V prieskume agentúry Insa v Nemecku tento mesiac odmietlo zákaz spaľovacích motorov pre novoregistrované autá v EÚ 61 % respondentov.
Počet verejných nabíjačiek pre elektromobily na Slovensku stúpol o 27 percent na 2008, vyplýva z dát asociácie SEVA za prvý štvrťrok tohto roka. Väčšina z nich sú bežné nabíjačky s výkonom do 22 kilowattov.
Štát podporuje výstavbu nabíjacích bodov aj z plánu obnovy.
Podľa údajov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu dosiahol počet bežných nabíjačiek 1323. Rýchlych nabíjačiek s výkonom do 50 kW bolo 48, s výkonom do 150 kW existovalo 195 a s výkonom do 300 kW zas 42.
Podľa šéfa SEVA Patrika Križanského operátori vymenili niektoré nabíjačky s nižším výkonom za vyššiu kategóriu.
Štatistika zahŕňa verejné nabíjačky, 80 percent výkonu sa však podľa asociácie SEVA dobíja v súkromných.
VW sa snaží udržať si 15 % podiel v Číne, keďže domáci konkurenti posilňujú. Volkswagen vsádza na investície do nového čínskeho výskumného centra a na partnerstvá s čínskymi výrobcami a dodávateľmi elektrických vozidiel s cieľom rýchlejšie vyvinúť cenovo dostupnejšie elektrické vozidlá. 15-percentný podiel na trhu by podľa nej zodpovedal ročnému predaju 4 miliónov automobilov v Číne do roku 2030, pričom vlani to bolo 3,07 milióna. Okrem toho plánuje v Číne dosiahnuť pomerný prevádzkový zisk viac ako 2 miliardy eur (2,14 miliardy USD) v roku 2027 a približne 3 miliardy eur do roku 2030, čo je viac ako 2,6 miliardy eur v minulom roku. Generálny riaditeľ skupiny Volkswagen Oliver Blume začiatkom tohto mesiaca uviedol, že skupina "sa v súčasnosti nemôže udržať na čele tabuľky" na rýchlo rastúcom čínskom trhu s elektrickými vozidlami, a dodal, že trhový podiel viac ako 10 % by bol "veľmi slušný" vzhľadom na tvrdú miestnu konkurenciu.
Adient ruší pracovné miesta v Európe, presúva ich do krajín s nižšími nákladmi. Na Slovensku má tri výrobné závody a podľa údajov na svojej stránke zamestnáva vyše 2700 ľudí.
Spoločnosť dodáva sedadlá pre automobilky Stellantis, Renault, BMW, Mercedes Benz a Volkswagen, ako aj americkým gigantom Ford a General Motors.
Spoločnosť nezverejnila, koľkých zamestnancov sa prepúšťanie dotkne ani do ktorých krajín presúva pracovné miesta.
V septembri 2023 mala spoločnosť Adient po celom svete viac ako 70-tisíc zamestnancov, pričom približne 42 percent z nich bolo v regióne Európa, Blízky východ a Afrika (EMEA).
Bratislavský Volkswagen s rekordnými tržbami. Vlani ich mal o takmer miliardu a pol vyššie ako pred covidom.
- Najväčšia domáca fabrika vlani zvýšila svoje tržby medziročne o vyše dve miliardy eur a vyrobila o 60-tisíc viac áut.
- O 15 percent jej narástol aj zisk, hoci ten za predcovidovou úrovňou zaostáva.
- Za prebudením firmy sú menšie problémy v dodávke komponentov aj vyššia výroba väčších automobilov.
Prečo má vertikálna a horizontálna integrácia význam pre dodávateľské reťazce
Kombináciou týchto dvoch stratégií môžu spoločnosti dosiahnuť krehkú rovnováhu medzi kontrolou a flexibilitou, čo im pomôže prispôsobiť sa zmenám na trhu.
Rizikový kapitál je vzácny a fúzie a akvizície sú na vzostupe, a to z dobrého dôvodu.
Vertikálna a horizontálna integrácia sú kľúčovými stratégiami pre spoločnosti, ktoré sa pohybujú v zložitom odvetví dodávateľského reťazca a dúfajú v rast. V dynamickom prostredí moderného obchodu je schopnosť zefektívniť operácie a zvýšiť celkovú efektívnosť prvoradá.
Kombináciou týchto dvoch stratégií môžu spoločnosti dosiahnuť krehkú rovnováhu medzi kontrolou a flexibilitou a strategicky sa umiestniť v dodávateľskom reťazci tak, aby sa mohli rýchlo prispôsobiť zmenám na trhu, znížiť náklady a v konečnom dôsledku prosperovať v neustále sa vyvíjajúcom obchodnom prostredí.
Rozdiel v spokojnosti medzi pneumatikami pre elektromobily a spaľovacie motory sa zväčšuje.
- Rozdiel v spokojnosti medzi elektrickými a benzínovými vozidlami s pneumatikami s originálnym vybavením sa medziročne zvýšil, pretože vodiči EV sa sťažovali na nadmerné opotrebovanie, podľa štúdie spokojnosti zákazníkov J.D. Power 2024 U.S. Original Equipment Tire Customer Satisfaction Study zverejnenej 25. marca.
- Celková spokojnosť s vozidlami so spaľovacím motorom bola 796 (na stupnici 1000 bodov), zatiaľ čo elektromobily dosiahli skóre 769, uviedla v e-maile Kristin Kolodgeová, viceprezidentka pre porovnávanie automobilov a rozvoj mobility.
- "Prehlbujúci sa rozdiel v spokojnosti medzi elektromobilmi a vozidlami poháňanými benzínm zdôrazňuje príležitosť pre výrobcov pneumatík a výrobcov automobilov vzdelávať majiteľov EV o rozdieloch vo výkone," uviedol vo vyhlásení Ashley Edgar, senior riaditeľ benchmarkingu a alternatívnej mobility.
BMW a Rimac Technology budú koprodukovať technológiu batérií pre elektromobily. Spoločnosť zaoberajúca sa technológiami elektrických vozidiel očakáva, že partnerstvo – jej najväčšie a doteraz najambicióznejšie – jej pomôže stať sa veľkoobjemovým dodávateľom automobilového priemyslu Tier 1.
- BMW Group a Rimac Technology vytvorili dlhodobé partnerstvo na vývoji technológie batérií pre elektrické vozidlá, obe spoločnosti to oznámili minulý týždeň.
- Spoločnosť Rimac Technology vyvíja, konštruuje a vyrába vysokovýkonné batériové systémy, elektrické pohonné jednotky, elektronické systémy a komponenty používateľského rozhrania, ktoré spoločný podnik Bugatti Rimac používa vo svojich vysoko výkonných elektrických hyperautách.
- Spoločnosť zaoberajúca sa technológiami elektrických vozidiel tvrdí, že spolupráca s BMW je najväčším a najambicióznejším projektom, aký kedy spoločnosť podnikla so zavedenou automobilkou a pomôže jej pri prechode z špecializovanej spoločnosti na veľkoobjemového dodávateľa automobilového priemyslu Tier 1.
BMW a Tata Technologies budú spolupracovať na softvérovo definovaných vozidlách. Táto dohoda sa pridáva k trendu výrobcov automobilov, ktorí hľadajú externé technologické skúsenosti na pomoc pri vývoji vozidiel novej generácie.
- BMW Group a Tata Technologies podpísali dohodu, že vytvoria centrum vývoja softvéru s IT s pobočkami v Pune, Bangalore a Chennai v Indii, podľa tlačovej správy minulý týždeň.
- Spoločný podnik sa zameria na strategický vývoj softvéru – vrátane softvéru vozidla, ktorý podporuje automatizovanú jazdu – ako aj na infotainment a ďalšie digitálne služby.
- Spoločný podnik bude založený s približne 100 zamestnancami. BMW však plánuje v najbližších rokoch rozšíriť počet zamestnancov na "štvorciferné číslo", ako aj pridať organizáciu do svojej globálnej siete softvérových a vývojových centier.
Kia chce, aby elektrifikované vozidlá tvorili do roku 2030 58 % predaja. Automobilka sa bude viac opierať o hybridné vozidlá, keďže krátkodobý dopyt po elektromobiloch stagnuje.
- Spoločnosť Kia Corp. kladie dôraz na hybridné vozidlá v aktualizovanej stratégii elektrifikovaných vozidiel, ktorá ju prevedie rokom 2030, uviedla spoločnosť v piatok na svojom každoročnom podujatí CEO Investor Day v juhokórejskom Soule.
- Automobilka plánuje do roku 2027 uviesť na trh 15 nových elektromobilov a elektrifikované vozidlá – vrátane plne elektrických a hybridných modelov – budú do roku 2030 predstavovať 58 % celkového predaja spoločnosti Kia (2,48 milióna kusov).
- Kia plánuje do roku 2028 rozšíriť svoju ponuku hybridných vozidiel zo šiestich modelov v tomto roku na deväť modelov, pričom pre väčšinu svojich obľúbených vozidiel budú ponúkané nové možnosti hybridného pohonu.