Novinky v Automotive 19.06.2024

Európske automobilky sa obávajú, že čínske clá na elektromobily sa stanú skutočnosťou.

Rozhodnutie Európskej komisie uvaliť clá na dovážané čínske elektrické vozidlá by mohlo mať ďalekosiahle dôsledky pre európskych výrobcov automobilov, keďže prípadná obchodná vojna by poškodila nielen ich obchod v Číne, ale aj ich vlastný dovoz automobilov vyrobených v Číne.
Najmä nemeckí výrobcovia automobilov môžu v Číne veľa stratiť a stredajšie oznámenie ich necháva v napätí nad rozhodnutím, ktoré generálny riaditeľ BMW (BMWG.DE), otvára novú kartu Oliver Zipse označil za "nesprávnu cestu".

VW reaguje na to, že EÚ zaviedla až 38% clo na čínske elektrické vozidlá.VW Group má v Číne spoločný podnik so spoločnosťou SAIC, známy ako SAIC-VW. Čínsky výrobca OEM by mohol čeliť najprísnejším clám na dovoz EV. 

Clá by sa mohli dotknúť aj skupiny Volkswagen, keďže jej najväčší spoločný podnik v Číne je známy pod názvom SAIC-VW so sídlom v Šanghaji. Hovorca VW Group pre Automotive Logistics uviedol, že načasovanie rozhodnutia Komisie EÚ je "škodlivé pre súčasný slabý dopyt po vozidlách BEV v Nemecku a Európe".

Hovorca OEM dodal, že VW Group sa zasadzuje za otvorenú obchodnú politiku založenú na pravidlách s voľným a spravodlivým obchodom a otvorenými trhmi, ale uviedol, že vyrovnávacie clá "vo všeobecnosti nie sú vhodné" na posilnenie konkurencieschopnosti európskeho automobilového sektora z dlhodobého hľadiska. Hovorca uviedol: "VW je v tomto smere veľmi dôležitý: "Odmietame ich."

Európske clá na čínske elektromobily nebudú také drastické ako v USA. 

  • Európska komisia navrhuje na čínske elektromobily dodatočné clo od 17 do 38 percent. 
  • Čína avizovala odvetné opatrenia, ktoré môžu zasiahnuť európske automobilky vrátane bratislavského Volkswagenu.

Európska únia nasleduje USA a chystá sa zvýšiť clá na elektromobily vyrobené v Číne, o ktorých tvrdí, že sú také lacné vďaka neférovým dotáciám.

Navrhované prirážky k doterajšiemu 10-percentnému clu sa pohybujú v rozpätí 17,4 percenta pre vozidlá značky BYD až po 38,1 percenta pre automobilky, ktoré s Komisiou nespolupracovali, ukazuje Graf dňa z návrhu Komisie. Stále je to však menej ako v USA, kde minulý mesiac ohlásili zvýšenie cla na všetky elektrické autá z Číny štvornásobne na 100 percent.

Spoločnosť ACC zastavila výstavbu dvoch európskych gigafabrík.
Pozastavenie výstavby dvoch z troch plánovaných gigafabrík v Európe zároveň zastavuje lokalizáciu dodávateľského reťazca elektrických vozidiel na kontinente

Spoločnosť Automotive Cells Company (ACC), ktorej akcionármi sú spoločnosti Stellantis, Mercedes-Benz a Saft, dcérska spoločnosť TotalEnergies, zastavila výstavbu dvoch z troch plánovaných európskych gigafabrík.

Tieto tri továrne vo Francúzsku, Nemecku a Taliansku boli plánované ako reakcia na výzvy, medzi ktoré patrí kontrola výroby a dodávateľského reťazca, zníženie vplyvu prepravy batérií na životné prostredie skrátením vzdialeností a pomoc pri konsolidácii európskeho automobilového priemyslu v podmienkach globálnej konkurencie.

Očakáva sa, že Európska komisia tento týždeň zverejní clá, ktoré plánuje uvaliť na čínske elektrické vozidlá (EV) z dôvodu podľa nej nadmerných dotácií, čo pravdepodobne vyvolá ostré slová a možné odvetné opatrenia zo strany Pekingu.
Necelý mesiac po tom, čo Washington zvýšil clá na čínske elektromobily na štvornásobok, teda na 100 %, Brusel takmer určite stanoví oveľa nižšie clá na dovoz od čínskych výrobcov, ako sú BYD, otvorí sa nová karta, a Geely, otvorí sa nová karta, ako aj od západných výrobcov, ako je Tesla , otvorí sa nová karta, ktorí vyvážajú autá z Číny do Európy.

Volvo presúva výrobu elektrických vozidiel z Číny do Belgicka

Spoločnosť Volvo Car AB začala presúvať výrobu elektrických vozidiel čínskej výroby do Belgicka, keďže Európska únia sa pripravuje na zavedenie ciel na elektrické vozidlá vyrobené v Číne, informoval denník The Times.

Okrem presunu výroby modelov Volvo EX30 a EX90 do Belgicka môže automobilka presunúť aj montáž niektorých modelov Volvo určených pre Spojené kráľovstvo, uvádza sa v správe s odvolaním sa na neidentifikované osoby. Spoločnosť Volvo, ktorú vlastní spoločnosť Zhejiang Geely Holding Group Co., je spomedzi západných výrobcov automobilov najviac vystavená potenciálnym clám, uviedol denník Times.

Nemecko lobuje u spoločnosti Northvolt za ďalší obrovský závod na výrobu batérií
Spoločnosť Northvolt už stavia v meste Heide továreň za 5 miliárd eur. Nemecko tlačí na švédskeho výrobcu batérií Northvolt, aby postavil druhú obrovskú továreň na severe krajiny v rámci pokračujúcej snahy Berlína prilákať ekologické investície. Minister hospodárstva Robert Habeck v pondelok na podnikateľskej konferencii v Bad Saarowe navrhol, aby spoločnosť Northvolt postavila dvojičku továrne v severovýchodnej spolkovej krajine Meklenbursko-Predpomoransko k závodu v hodnote 5 miliárd EUR (5,4 miliardy USD), ktorý sa stavia v meste Heide.

Habeck upozornil na investície ďalších spoločností do výroby batérií, napríklad BASF v Schwarzheide a Volkswagen Group v Zwickau.

Renault a Geely vytvorili spoločný podnik na vývoj, výrobu a predaj spaľovacích motorov a hybridných pohonných systémov. Snažia sa podporiť svoju konkurencieschopnosť v období spomaľovania dopytu po elektromobiloch.Renault a Geely predpokladajú, že budú spoločne vyrábať päť miliónov pohonných jednotiek ročne a že ročné tržby firmy Horse sa budú pohybovať okolo 15 miliárd eur

VW uvedie na európsky trh rodinu základných elektrických vozidiel
Automobilka tvrdí, že jej nové elektromobily stanovia štandardy v segmente lacných vozidiel v oblasti technológií, dizajnu, kvality a zákazníckych skúseností. Volkswagen Group uvádza na európsky trh nové elektromobily, ktoré podľa jeho slov stanovia štandardy v segmente základných vozidiel z hľadiska technológií, dizajnu, kvality a zákazníckych skúseností, oznámila automobilka v utorok.
Prvý model z jej "rodiny elektrických mestských vozidiel" je už vo vývoji a jeho uvedenie na trh sa plánuje do konca roka 2025 s cenou približne 20 000 eur (~21 668 USD), čo z neho urobí jedno z najdostupnejších elektrických vozidiel na trhu. VW plánuje do roku 2027 uviesť na trh ďalšie elektromobily základnej triedy.
Základné elektromobily VW majú automobilke pomôcť čeliť rastúcej konkurencii, keďže výrobcovia z Číny, ktorí sa zameriavajú na globálnu expanziu, vyvážajú do Európy viac lacných elektrických vozidiel. 

Brusel môže uvaliť clá na čínske elektromobily ešte pred eurovoľbami. 

Elektromobily sú pre budúcnosť európskeho priemyslu kľúčové. Od roku 2035 začne v EÚ platiť zákaz predaja nových áut so spaľovacími motormi.

V EÚ však panuje obava z čínskej konkurencie. Tá sa už raz zasadila za zničenie jedného európskeho trhu so zelenou technológiou – solárnymi panelmi. Výrobcovia tvrdia, že nedokážu predávať svoje výrobky tak lacno ako vládou podporované čínske firmy, a žiadajú, aby Brusel vykúpil ich sklady.

Pri elektromobiloch sa EÚ tomuto scenáru chce vyhnúť. Komisia už v októbri ohlásila formálne vyšetrovanie, na konci ktorého môže uvaliť na čínske elektromobily clá. Podľa posledných informácií môžu výsledky zisťovania prísť ešte pred júnovými eurovoľbami.

Startup s elektrickým motorom podporovaný BMW chce otriasť sektorom elektrických vozidiel.
Spoločnosť DeepDrive tvrdí, že jej topológia dvojrotorového motora môže pomôcť elektromobilom dosiahnuť dojazd viac ako 800 km a zároveň ušetriť výrobcom automobilov viac ako 1 miliardu eur na nákladoch pri nasadení vo veľkom meradle. Spoločnosť DeepDrive očakáva, že prvé zmluvy na svoje elektrické stroje podpíše v priebehu budúceho roka. Do roku 2026 chce začať s malosériovou výrobou svojho dvojrotorového elektromotora a o dva roky neskôr s veľkosériovou výrobou.

USA zvyšujú dovozné clá na elektrické vozidlá, batérie a dôležité materiály. Vláda USA zvyšuje dovozné clá na elektrické vozidlá (EV) o viac ako 100 % s cieľom kontrolovať dovoz z Číny. V rámci revízie oddielu 301 amerického obchodného zákona z roku 1974 sa v priebehu nasledujúcich dvoch rokov postupne zvýšia aj clá na lítiové batérie, polovodiče, kritické minerály, oceľ a hliník a ďalšie výrobky. Opatrenia sa dotknú dovozu z Číny v hodnote 18 miliárd USD.

V apríli 2024 vzrástol trh s automobilmi v Európskej únii o 13,7 %, pričom počet nových registrácií dosiahol 913 995 kusov, a to vďaka výraznému nárastu na všetkých hlavných trhoch: Španielsko (+23,1 %), Nemecko (+19,8 %), Francúzsko (+10,9 %) a Taliansko (+7,7 %).

Generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis: tarify pre elektrické vozidlá sú pascou.

Spoločnosť Stellantis očakáva veľký boj s čínskymi rivalmi na európskom trhu s elektrickými vozidlami a očakáva, že to bude mať značné dôsledky, uviedol v stredu šéf skupiny Carlos Tavares.
Tavares uviedol, že clá na čínske vozidlá dovážané do Európy a Spojených štátov sú "veľkou pascou pre krajiny, ktoré sa vydajú touto cestou" a neumožnia západným výrobcom automobilov vyhnúť sa reštrukturalizácii, aby čelili výzve zo strany lacnejších čínskych výrobcov.

Rastúce investície do výroby technológií čistej energie podporujú hospodársky rast.
Podľa novej správy globálna výrobná kapacita pre fotovoltaiku už dnes zodpovedá potrebám tohto desaťročia na ceste k čistej nule a kapacita pre batérie je blízko.

Podľa novej správy Medzinárodnej energetickej agentúry, ktorá bola zverejnená, sa prudko rastúce investície do výroby technológií čistej energie, najmä solárnych fotovoltaických článkov a batérií, stávajú silnou hnacou silou hospodárstva na celom svete a vytvárajú nové priemyselné a pracovné príležitosti. 

V prvej analýze svojho druhu Advancing Clean Technology Manufacturing sa uvádza, že globálne investície do výroby piatich kľúčových technológií čistej energie - fotovoltaiky, veternej energie, batérií, elektrolyzérov a tepelných čerpadiel - vzrástli v roku 2023 na 200 miliárd USD, čo predstavuje nárast o viac ako 70 % oproti roku 2022, ktorý predstavuje približne 4 % rastu globálneho HDP.

Výdavky na výrobu fotovoltaických článkov sa vlani viac ako zdvojnásobili, zatiaľ čo investície do výroby batérií vzrástli približne o 60 %. Výsledkom je, že kapacita výroby solárnych fotovoltických modulov už dnes zodpovedá kapacite, ktorá bude potrebná v roku 2030 na základe scenára IEA o čistých nulových emisiách. V prípade batériových článkov, ak sa započítajú ohlásené projekty, výrobná kapacita na 90 % zodpovedá čistému nulovému dopytu na konci tohto desaťročia.

VW odstupuje od stratégie BEV-or-bust, ktorá nahnevala konkurentov. VW pripúšťa, že bude potrebovať viac plug-in hybridov, keďže predaj batériových elektromobilov sa spomaľuje. 

Hlavná značka VW, ktorá svoju rodinu batériových elektrických vozidiel ID označila za kľúčovú pre svoju budúcnosť, priznala, že bude potrebovať viac plug-in hybridov, keďže predaj BEV klesá.

Ide len o poslednú úpravu stratégie elektrifikácie, ktorú VW urobil po tom, čo mal problémy s viacerými modelmi a zaostával v Číne, kde teraz dominujú miestne značky.

Automobilka tiež odložila snahy o hľadanie externých investorov pre svoju batériovú jednotku a zrušila plány na výstavbu továrne na výrobu elektrických vozidiel v Nemecku v hodnote 2 miliardy EUR (2,2 miliardy USD).

Automobilka v skutočnosti predáva toľko áut, ktoré sú stále poháňané spaľovacími motormi, že je na najlepšej ceste prekročiť na budúci rok povolený limit emisií. 

Zisky spoločností Continental a Vitesco sa v 1. štvrťroku prepadli, čo odráža širší pokles v automobilovom priemysle. Spoločnosť Continental sa prepadla do červených čísiel, keďže výsledky ovplyvnili oneskorené programy a pokles výroby. Tržby spoločnosti Vitesco, ktorá sa oddelila od spoločnosti Powertrain, klesli, čo čiastočne súviselo s dohodami so spoločnosťou Continental. 

Spoločnosť Continental sa v tomto štvrťroku prepadla do čistej straty 53 miliónov eur (57 miliónov USD) v porovnaní so ziskom 382 miliónov eur v rovnakom období minulého roka.

Výsledky utrpeli oneskorením nových programov po tom, ako boli staré ukončené, uviedla v stredu finančná riaditeľka spoločnosti Continental Katja Garcia Vila, ako aj nižším objemom výroby v Európe a infláciou miezd a platov. 

Nemeckí dodávatelia plánujú masívne znižovanie počtu pracovných miest v súvislosti s prechodom na elektrické vozidlá. Spoločnosť ZF, ktorá je veľmi zadlžená, by podľa zástupcov zamestnancov dodávateľa mohla do roku 2030 v Nemecku vytvoriť až 12 000 pracovných miest. 

ZF Friedrichshafen, Robert Bosch a Continental patria medzi dodávateľov v krajine, ktorí sa snažia znížiť počet zamestnancov, pretože rýchla transformácia automobilového priemyslu na elektrické vozidlá a vozidlá riadené softvérom zvyšuje náklady.

Dodávateľ zvažuje zmrazenie prijímania zamestnancov v Nemecku a presun práce do krajín s výrazne nižšími mzdovými nákladmi, uviedol predseda zamestnaneckej rady Achim Dietrich pre nemecké médiá, keď zamestnanci protestovali proti znižovaniu počtu pracovných miest v sídle spoločnosti v nemeckom Friedrichshafene.

BMW Group uplatňuje svoj prístup "miestni pre miestnych" vo výrobe a dodávateľskom reťazci v Mexiku a začala výstavbu závodu na výrobu batérií s rozlohou 80 000 m2 vedľa svojho montážneho závodu v San Luis Potosí. Od roku 2027 by sa v ňom malo začať vyrábať elektrické športové vozidlo Neue Klasse.Zariadenie na výrobu batérií bude predstavovať 540 miliónov dolárov z celkovej investície do závodu vo výške 855 miliónov dolárov. BMW tiež rozšíri montážne a logistické priestory závodu v San Luis Potosí o 10 000 m2 a karosáreň o 20 000 m2, čím sa celková plocha zvýši na 90 000 m2.

Mapa závislosti medzi trhovým podielom predaných nových batériových elektromobilov a dostupnosťou nabíjacej infraštruktúry v každom z 27 členských štátov Európskej únie.

Top 5: krajiny s najväčším počtom verejných nabíjacích miest v EÚ:
Holandsko (144 453)
Nemecko (120 625)
Francúzsko (119 255)
Belgicko (44 363)
Taliansko (41 114)
Top 5: krajiny s najmenším počtom verejných nabíjacích miest v EÚ:
Chorvátsko (1 074)
Estónsko (683)
Lotyšsko (535)
Cyprus (329)
Malta (101)

Americká spoločnosť Ascend Elements a poľská spoločnosť Elemental Strategic Metals založili v meste Zawiercie v južnom Poľsku spoločnosť AE Elemental, ktorá recykluje batérie do elektromobilov.

Tento spoločný podnik, ktorý je rozdelený na 50 %, bude rozoberať, vybíjať a drviť batérie elektrických vozidiel, aby sa vytvorila čierna hmota, z ktorej sa bude môcť extrahovať lítium a ďalšie materiály pre batérie a ďalej ich používať v nových elektrických vozidlách.  Výrobcovia batérií už v súčasnosti produkujú počas výrobného procesu obrovské množstvo odpadového materiálu z batérií. Inými slovami, nie je potrebné čakať 10 až 15 rokov, kým batéria EV dosiahne svoj koniec životnosti, aby sa mohla začať recyklácia batérií

Vláda schválila trojici investorov daňové úľavy v celkovej výške 26,8 milióna eur. Najvyššiu sumu, viac ako 11 miliónov, získa nemecký automobilový subdodávateľ ZF, ktorý plánuje rozšíriť výrobu v Trnave.

Investičnú pomoc za 9,25 milióna eur vláda odklepla firme Meta System, ktorá je talianskou dcérou čínskej elektrotechnickej skupiny Deren. Tá chce v Trnave vyrábať vnútorné palubné nabíjačky do elektromobilov aj plug-in hybridov.

Firma Hyundai Wia Corporation získala úľavu na dani z príjmov vo výške 6,3 milióna eur. Plánuje vyrábať hnacie hriadele pre elektromobily v Dolnom Hričove pri Žiline, kde vybuduje aj technologické centrum.

Všetky tri firmy dohromady investujú 316 miliónov eur.

EÚ potrebuje 8-krát viac nabíjacích miest ročne, aby uspokojila dopyt. EÚ zďaleka nedosahuje svoj cieľ 3,5 milióna nabíjačiek do roku 2030.  

Nová správa Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) odhaľuje alarmujúci rozdiel medzi súčasnou dostupnosťou verejných nabíjacích miest pre elektromobily v EÚ a tým, čo bude v skutočnosti potrebné na dosiahnutie cieľov v oblasti znižovania emisií CO2.

Zo správy ACEA vyplýva, že predaj elektromobilov v EÚ rástol v rokoch 2017 až 2023 trikrát rýchlejšie ako inštalácia nabíjacích miest. Pri pohľade do budúcnosti potrebuje EÚ podľa odhadov odvetvia do roku 2030 osemkrát viac nabíjacích miest ročne. "Na dosiahnutie ambicióznych európskych cieľov v oblasti znižovania emisií CO2 potrebujeme masové zavedenie elektromobilov vo všetkých krajinách EÚ. To sa nepodarí bez širokej dostupnosti verejnej nabíjacej infraštruktúry v celom regióne," uviedla generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries. 

Konkurencieschopnosť Európy sa nachádza v rozhodujúcom okamihu. Príval stretnutí na vysokej úrovni v apríli je sľubný, ale musíme si udržať dynamiku. Manifest ACEA #FutureDriven a stretnutia s najvyššími európskymi predstaviteľmi zdôrazňujú význam spoločného tímového úsilia.

Pre európsky automobilový priemysel to bol veľmi úspešný mesiac, ktorý sa opieral o dynamiku série stretnutí na vysokej úrovni a správ, ktoré postavili priemyselnú silu Európy na prvé miesto programu. Keďže sa však v európskych rozhodovacích miestnostiach ozýva povedomie o klesajúcej konkurencieschopnosti Európy,

Na zastavenie prílevu lacných elektromobilov z Číny by EÚ musela na dovoz uvaliť 50-percentné clá, vyplýva z analýzy firmy Rhodium. Predpokladá sa, že Komisia v najbližších týždňoch dokončí vyšetrovanie dotovania výroby elektroáut v Číne. Rhodium očakáva, že EK uvalí na čínske elektromobily clá v rozpätí 15 až 30 %. Tvrdí, že aj keď budú na hornej hranici, niektorí producenti budú mať naďalej solídne ziskové marže vďaka značným nákladovým výhodám.

Nemecká opozícia chce zvrátiť plánovaný zákaz spaľovacích motorov od roku 2035. Podľa poslankyne Sahry Wagenknechtovej v bundestagu existuje jasná väčšina v prospech takéhoto návrhu. V prieskume agentúry Insa v Nemecku tento mesiac odmietlo zákaz spaľovacích motorov pre novoregistrované autá v EÚ 61 % respondentov.

Počet verejných nabíjačiek pre elektromobily na Slovensku stúpol o 27 percent na 2008, vyplýva z dát asociácie SEVA za prvý štvrťrok tohto roka. Väčšina z nich sú bežné nabíjačky s výkonom do 22 kilowattov. 

Štát podporuje výstavbu nabíjacích bodov aj z plánu obnovy.

Podľa údajov Slovenskej asociácie pre elektromobilitu dosiahol počet bežných nabíjačiek 1323. Rýchlych nabíjačiek s výkonom do 50 kW bolo 48, s výkonom do 150 kW existovalo 195 a s výkonom do 300 kW zas 42.

Podľa šéfa SEVA Patrika Križanského operátori vymenili niektoré nabíjačky s nižším výkonom za vyššiu kategóriu.

Štatistika zahŕňa verejné nabíjačky, 80 percent výkonu sa však podľa asociácie SEVA dobíja v súkromných.

VW sa snaží udržať si 15 % podiel v Číne, keďže domáci konkurenti posilňujú. Volkswagen vsádza na investície do nového čínskeho výskumného centra a na partnerstvá s čínskymi výrobcami a dodávateľmi elektrických vozidiel s cieľom rýchlejšie vyvinúť cenovo dostupnejšie elektrické vozidlá. 15-percentný podiel na trhu by podľa nej zodpovedal ročnému predaju 4 miliónov automobilov v Číne do roku 2030, pričom vlani to bolo 3,07 milióna. Okrem toho plánuje v Číne dosiahnuť pomerný prevádzkový zisk viac ako 2 miliardy eur (2,14 miliardy USD) v roku 2027 a približne 3 miliardy eur do roku 2030, čo je viac ako 2,6 miliardy eur v minulom roku. Generálny riaditeľ skupiny Volkswagen Oliver Blume začiatkom tohto mesiaca uviedol, že skupina "sa v súčasnosti nemôže udržať na čele tabuľky" na rýchlo rastúcom čínskom trhu s elektrickými vozidlami, a dodal, že trhový podiel viac ako 10 % by bol "veľmi slušný" vzhľadom na tvrdú miestnu konkurenciu.

Adient ruší pracovné miesta v Európe, presúva ich do krajín s nižšími nákladmi. Na Slovensku má tri výrobné závody a podľa údajov na svojej stránke zamestnáva vyše 2700 ľudí. 

Spoločnosť dodáva sedadlá pre automobilky Stellantis, Renault, BMW, Mercedes Benz a Volkswagen, ako aj americkým gigantom Ford a General Motors.

Spoločnosť nezverejnila, koľkých zamestnancov sa prepúšťanie dotkne ani do ktorých krajín presúva pracovné miesta.

V septembri 2023 mala spoločnosť Adient po celom svete viac ako 70-tisíc zamestnancov, pričom približne 42 percent z nich bolo v regióne Európa, Blízky východ a Afrika (EMEA).

Bratislavský Volkswagen s rekordnými tržbami. Vlani ich mal o takmer miliardu a pol vyššie ako pred covidom. 

  • Najväčšia domáca fabrika vlani zvýšila svoje tržby medziročne o vyše dve miliardy eur a vyrobila o 60-tisíc viac áut.
  • O 15 percent jej narástol aj zisk, hoci ten za predcovidovou úrovňou zaostáva.
  • Za prebudením firmy sú menšie problémy v dodávke komponentov aj vyššia výroba väčších automobilov.

Prečo má vertikálna a horizontálna integrácia význam pre dodávateľské reťazce
Kombináciou týchto dvoch stratégií môžu spoločnosti dosiahnuť krehkú rovnováhu medzi kontrolou a flexibilitou, čo im pomôže prispôsobiť sa zmenám na trhu. 

Rizikový kapitál je vzácny a fúzie a akvizície sú na vzostupe, a to z dobrého dôvodu.

Vertikálna a horizontálna integrácia sú kľúčovými stratégiami pre spoločnosti, ktoré sa pohybujú v zložitom odvetví dodávateľského reťazca a dúfajú v rast. V dynamickom prostredí moderného obchodu je schopnosť zefektívniť operácie a zvýšiť celkovú efektívnosť prvoradá.

Kombináciou týchto dvoch stratégií môžu spoločnosti dosiahnuť krehkú rovnováhu medzi kontrolou a flexibilitou a strategicky sa umiestniť v dodávateľskom reťazci tak, aby sa mohli rýchlo prispôsobiť zmenám na trhu, znížiť náklady a v konečnom dôsledku prosperovať v neustále sa vyvíjajúcom obchodnom prostredí.

Rozdiel v spokojnosti medzi pneumatikami pre elektromobily a spaľovacie motory sa zväčšuje. 

  • Rozdiel v spokojnosti medzi elektrickými a benzínovými vozidlami s pneumatikami s originálnym vybavením sa medziročne zvýšil, pretože vodiči EV sa sťažovali na nadmerné opotrebovanie, podľa štúdie spokojnosti zákazníkov J.D. Power 2024 U.S. Original Equipment Tire Customer Satisfaction Study zverejnenej 25. marca.
  • Celková spokojnosť s vozidlami so spaľovacím motorom bola 796 (na stupnici 1000 bodov), zatiaľ čo elektromobily dosiahli skóre 769, uviedla v e-maile Kristin Kolodgeová, viceprezidentka pre porovnávanie automobilov a rozvoj mobility.
  • "Prehlbujúci sa rozdiel v spokojnosti medzi elektromobilmi a vozidlami poháňanými benzínm zdôrazňuje príležitosť pre výrobcov pneumatík a výrobcov automobilov vzdelávať majiteľov EV o rozdieloch vo výkone," uviedol vo vyhlásení Ashley Edgar, senior riaditeľ benchmarkingu a alternatívnej mobility.

BMW a Rimac Technology budú koprodukovať technológiu batérií pre elektromobily. Spoločnosť zaoberajúca sa technológiami elektrických vozidiel očakáva, že partnerstvo – jej najväčšie a doteraz najambicióznejšie – jej pomôže stať sa veľkoobjemovým dodávateľom automobilového priemyslu Tier 1. 

  • BMW Group a Rimac Technology vytvorili dlhodobé partnerstvo na vývoji technológie batérií pre elektrické vozidlá, obe spoločnosti to oznámili minulý týždeň.
  • Spoločnosť Rimac Technology vyvíja, konštruuje a vyrába vysokovýkonné batériové systémy, elektrické pohonné jednotky, elektronické systémy a komponenty používateľského rozhrania, ktoré spoločný podnik Bugatti Rimac používa vo svojich vysoko výkonných elektrických hyperautách.
  • Spoločnosť zaoberajúca sa technológiami elektrických vozidiel tvrdí, že spolupráca s BMW je najväčším a najambicióznejším projektom, aký kedy spoločnosť podnikla so zavedenou automobilkou a pomôže jej pri prechode z špecializovanej spoločnosti na veľkoobjemového dodávateľa automobilového priemyslu Tier 1.

Objednávky v priemysle naďalej medziročne klesali. Hodnota nových objednávok v priemysle vo februári 2024 medziročne klesla o 6,8 % a dosiahla objem 5,51 mld. eur. Po zohľadnení sezónnych vplyvov sa nové objednávky medzimesačne zvýšili o 2,4 %. Automobilovému priemyslu, ktorý zabezpečuje zhruba polovicu objednávok celého odvetvia, klesli o 9,5 percenta.

BMW a Tata Technologies budú spolupracovať na softvérovo definovaných vozidlách. Táto dohoda sa pridáva k trendu výrobcov automobilov, ktorí hľadajú externé technologické skúsenosti na pomoc pri vývoji vozidiel novej generácie. 

  • BMW Group a Tata Technologies podpísali dohodu, že vytvoria centrum vývoja softvéru s IT s pobočkami v Pune, Bangalore a Chennai v Indii, podľa tlačovej správy minulý týždeň.
  • Spoločný podnik sa zameria na strategický vývoj softvéru – vrátane softvéru vozidla, ktorý podporuje automatizovanú jazdu – ako aj na infotainment a ďalšie digitálne služby.
  • Spoločný podnik bude založený s približne 100 zamestnancami. BMW však plánuje v najbližších rokoch rozšíriť počet zamestnancov na "štvorciferné číslo", ako aj pridať organizáciu do svojej globálnej siete softvérových a vývojových centier.

Kia chce, aby elektrifikované vozidlá tvorili do roku 2030 58 % predaja.   Automobilka sa bude viac opierať o hybridné vozidlá, keďže krátkodobý dopyt po elektromobiloch stagnuje.

  • Spoločnosť Kia Corp. kladie dôraz na hybridné vozidlá v aktualizovanej stratégii elektrifikovaných vozidiel, ktorá ju prevedie rokom 2030, uviedla spoločnosť v piatok na svojom každoročnom podujatí CEO Investor Day v juhokórejskom Soule.
  • Automobilka plánuje do roku 2027 uviesť na trh 15 nových elektromobilov a elektrifikované vozidlá – vrátane plne elektrických a hybridných modelov – budú do roku 2030 predstavovať 58 % celkového predaja spoločnosti Kia (2,48 milióna kusov).
  • Kia plánuje do roku 2028 rozšíriť svoju ponuku hybridných vozidiel zo šiestich modelov v tomto roku na deväť modelov, pričom pre väčšinu svojich obľúbených vozidiel budú ponúkané nové možnosti hybridného pohonu.

Prehľad v oblasti inovácií autonómnych vozidiel.  Realita pomohla prehodnotiť naše očakávania od autonómnych vozidiel. Ešte pred niekoľkými rokmi sa hovorilo o obavách, že autonómne autá sú "za rohom", ale priemysel zistil, že je potrebné pripraviť prechod. Tento webinár sa zaoberá tým, ako vyzerá konečný cieľ autonómnych vozidiel, ako aj rozborom kľúčových úprav a prispôsobení, ktoré musia vykonať výrobcovia automobilov, dodávatelia a spotrebitelia.

Sú krajiny EÚ pripravené na elektrifikáciu cestnej dopravy?   V indexe pripravenosti európskych krajín na elektrifikáciu ťažkej dopravy, ktorý vypracovala spoločnosť Eurowag, dominujú škandinávske a bohaté západoeurópske krajiny. Nórsko vedie ako najlepšie pripravená krajina na kontinente, za ním nasledujú Holandsko a Švajčiarsko. V prvej desiatke sú aj Švédsko, Nemecko, Dánsko, Rakúsko, Belgicko, Taliansko a Portugalsko.
Tento index hodnotí rôzne parametre, ako napríklad počet nabíjacích miest pre vozidlá vrátane tých s výkonom nad 350 kW, percentuálny podiel elektrických osobných a nákladných vozidiel na celkovom vozovom parku a existenciu právnych predpisov podporujúcich elektrifikáciu. Pokrok v rámci každého parametra je kategorizovaný ako dobrý, mierny alebo obmedzený.
Krajiny strednej a východnej Európy bohužiaľ výrazne zaostávajú v prípravách na elektrifikáciu cestnej dopravy. V našom regióne sa najvyššie umiestnilo Maďarsko, ktoré obsadilo 16. miesto. Litva a Slovensko sa tiež dostali do druhého rebríčka, keď obsadili 19., resp. 20. miesto. Poľsko je v tomto zozname na 22. mieste, hneď za Českou republikou.

Nemecké prémiové automobilky sa snažia oživiť dopyt v Číne. Porsche a Mercedes patria medzi výrobcov automobilov, ktorí majú problémy s dodávateľským reťazcom. 

Nemecké prémiové automobilky zaznamenali v prvom štvrťroku ďalší pokles predaja v Číne, ako ukázali stredajšie údaje spoločností, pričom Porsche a Mercedes-Benz tiež zápasili s problémami v dodávateľskom reťazci.

Predaj v Číne klesol o 3,8 % v BMW, o 12 % v Mercedese a o 24 % v Porsche, čo naznačuje, že úsilie úradov a automobiliek o naštartovanie dopytu v druhej najväčšej ekonomike sveta zatiaľ neprináša výsledky.

Elon Musk prichádza z robotaxi Tesla. Výrobca elektromobilov vstúpi na rastúci trh s robotaxíkmi, kde bude konkurovať okrem iných aj spoločnostiam Waymo, General Motors a Hyundai. Elon Musk oznámil, že spoločnosť Tesla 8. augusta predstaví robotický taxík. Neponúkol žiadne ďalšie informácie. Neskôr však zdieľal odkaz na "Master Plan, Part Deux" spoločnosti Tesla, ktorý napísal v júli 2016 a v ktorom kládol dôraz na plány výrobcu elektromobilov v oblasti autonómnych vozidiel a očakávanú prevádzku vozového parku.
Tesla vstúpi na rastúci trh s robotickými taxíkmi, kde bude okrem iného konkurovať spoločnosti Waymo, ktorá patrí spoločnosti Alphabet, dcérskej spoločnosti Cruise od General Motors a vozidlu Ioniq 5 od Hyundai, ktoré bolo vyvinuté v spolupráci so spoločnosťou Motional.

Celosvetová a európska výroba vozidiel a vplyv na logistiku. Na konferencii Automotive Logistics & Supply Chain Europe 2024 v nemeckom Bonne Lehne uviedol, že výhľad objemu má hlboké dôsledky pre logistiku vozidiel, pokiaľ ide o riadenie kapacít, realizáciu rozhodujúcich investícií, optimalizáciu zastrešujúcej stratégie a dosiahnutie ekologického prechodu. Máme za sebou tri roky hlbokého rozvratu, keď v rokoch 2020 - 2021 prebiehala kríza Covid, v rokoch 2021 - 2022 kríza v oblasti polovodičov a navyše vojna na Ukrajine prispela k nárastu cien energií a vysokej inflácii. Všetky tieto faktory spolu hlboko otriasli dodávateľským reťazcom v automobilovom priemysle, avšak hlavné otrasy sa končia, nárast výroby sa spomaľuje a ročné zvyšovanie rastu bude marginálne.

Elektromobily Volkswagen "nedokážu držať krok" s Čínou, povedal generálny riaditeľ novinám. Volkswagen (VOWG_p.DE), otvoriť novú kartu sa chce vyhnúť stanovovaniu "utopických" cieľov pre svoj podiel na čínskom trhu, povedal jeho generálny riaditeľ v piatok pre nemecké noviny FAZ a dodal, že čokoľvek nad 10 % je "veľmi slušné" vzhľadom na intenzívnu konkurenciu.
Generálny riaditeľ Oliver Blume povedal pre FAZ, že automobilka "sa v súčasnosti nemôže udržať na vrchole tabuľky" v oblasti elektrických vozidiel v Číne. Dodal, že nové modely, ktoré sa majú uviesť na trh v nasledujúcich rokoch, zlepšia postavenie automobilky.

Trnava získava z Číny a Nemecka dve strategické investície do elektromobility až za štvrť miliardy eur.

  • Nový čínsky investor bude v Trnave vyrábať vnútorné nabíjačky až do milióna elektromobilov ročne.
  • Nemecký ZF posilní produkciu spojok do dožívajúcich spaľovacích áut o novú výrobu elektromotorov.

Na Slovensko prichádza nová technologická dcéra koncernu Hyundai. 

  • K žilinskej automobilke Kia aj k susediacemu závodu Mobis sa pridá ďalšia slovenská investícia koncernu Hyundai.
  • Nový závod na hriadele do elektromobilov vybuduje dcérsky Hyundai Wia Corporation opäť v blízkosti Žiliny.
  • Pôjde o prvú fabriku tohto dcérskeho koncernu v EÚ.
  • Preinvestuje tu 58 miliónov eur. 

Volkswagen a Mobileye rozširujú spoluprácu v oblasti autonómneho riadenia. Spoločnosti plánujú pridať pokročilejšie funkcie autonómneho riadenia do sériových vozidiel automobilky vrátane značiek Audi, Bentley, Lamborghini a Porsche. 

Pre starších výrobcov automobilov môže spolupráca s technologickými spoločnosťami, ako je Mobileye, urýchliť vývoj a zavádzanie technológií poháňaných softvérom vrátane pokročilejších systémov automatického riadenia.

Podľa januárového prieskumu spoločnosti AlixPartners je len jeden zo štyroch výrobcov automobilov plne pripravený na softvérovo definované vozidlá. V tej istej správe sa zistilo, že dodávatelia Tier 1 sa musia prispôsobiť potrebám výrobcov automobilov, pretože priemysel sa presúva na výrobu softvérovo definovaných vozidiel. 

Spoločnosť Valeo rozširuje partnerstvo v oblasti umelej inteligencie.

Spoločnosť Valeo uviedla, že rozširuje svoje partnerstvo so službou Google Cloud s cieľom vyvinúť nové spôsoby využitia generatívnej umelej inteligencie na urýchlenie vývoja produktov a hľadanie úspor vo všetkých prevádzkach.

Valeo a Google Cloud už spolupracujú na infraštruktúre a dátach, ale nová dohoda výrazne rozširuje partnerstvo o generatívnu AI, uviedol dodávateľ vo štvrtok.

Nová dohoda spoločnosti Google Cloud so spoločnosťou Valeo, ktorá patrí medzi 10 najväčších dodávateľov automobilového priemyslu, poukazuje na rastúci význam umelej inteligencie v automobilovom priemysle.

"Generatívna AI má potenciál zdokonaliť a modernizovať každý aspekt digitálneho hodnotového reťazca v automobilovom priemysle," uviedol v tlačovej správe Geoffrey Bouquot, technický riaditeľ spoločnosti Valeo. 

Priemerný vek vozidla sa zvyšuje: tvorcovia politík musia urobiť viac, aby motivovali k výmene vozidla. Najnovšia správa ACEA "Vozidlá na európskych cestách" poskytuje prehľad o tom, ako sa vyvíja "vozový park" vozidiel na európskych cestách. Vzhľadom na starnutie vozidiel je potrebné viac motivovať k prechodu na najčistejšie a najekologickejšie modely.

Podľa správy spoločnosti DHL "Global Connectedness Report 2024" sú zvesti o zániku globalizácie predčasné. 

Napriek mnohým výzvam globálne prepojenia neochabujú, naopak, sú na historicky najvyššej úrovni. Autori správy zdôrazňujú, že globalizácia je na vzostupe napriek významným udalostiam, ktoré sa udiali v posledných rokoch a ktoré môžu mať vplyv na medzinárodné prepojenia. Medzi tieto udalosti patrí pandémia COVID-19, konflikty na Ukrajine a v pásme Gazy, stupňujúce sa obchodné napätie medzi Čínou a Spojenými štátmi, a dokonca aj brexit.

Správa o hospodárstve a trhu: Globálny automobilový priemysel a automobilový priemysel EÚ - celý rok 2023.

Predaj
Celosvetový predaj nových automobilov vzrástol o takmer 10 % po tom, čo v roku 2022 zostal stabilný.
Predaj nových automobilov v EÚ vzrástol o takmer 14 % a dosiahol celkový počet 10,5 milióna kusov.
Predaj nových batériových elektromobilov vzrástol o 37 % a dosiahol trhový podiel 14,6 %.
Hoci sa čínsky automobilový trh v prvých troch štvrťrokoch roku 2023 zastavil, celoročný predaj vzrástol o 4,5 %.
Predaj automobilov v Japonsku a USA zaznamenal výrazný rast, keď sa zvýšil o takmer 16 %, resp. o viac ako 14 %
Výroba
Celosvetová výroba automobilov dosiahla 76 miliónov kusov, čo predstavuje výrazný nárast o 10,2 %.
EÚ si upevnila svoju pozíciu druhého najväčšieho svetového výrobcu automobilov, keďže výroba dosiahla 12,1 milióna kusov, čo predstavuje viac ako 11 % nárast.
Čína vyrobila viac ako 25,3 milióna automobilov, čo predstavuje nárast o viac ako 9 %, a v súčasnosti predstavuje viac ako tretinu svetového trhu s výrobou automobilov.
USA vyrobili viac ako 7,6 milióna automobilov, čo predstavuje nárast o 8,5 %.
Japonsko vyrobilo viac ako 7,7 milióna automobilov, čo predstavuje nárast o 17,4 %.
Nový obchod s automobilmi v EÚ
EÚ zaznamenala prebytok obchodu s novými automobilmi vo výške 90,6 mld. eur, čo sa takmer rovná hodnotám z roku 2022
Čína je hlavným zdrojom dovozu automobilov do EÚ z hľadiska objemu a hodnoty, pričom vzrástla o takmer 40 %, resp. o viac ako 37 %.
Spojené kráľovstvo a Japonsko sa umiestnili na druhom a treťom mieste v hodnotovom vyjadrení, pričom každý z nich získal niečo viac ako 14 % podiel.
USA sú hlavnou destináciou vývozu v hodnotovom vyjadrení, zatiaľ čo Spojené kráľovstvo je na prvom mieste v objemovom vyjadrení.
Čína bola jediným významným obchodným partnerom, u ktorého vývoz klesol; o viac ako 20 % v hodnote a približne o 14,4 % v objeme.

Mercedes-Benz bude vo svojich výrobných závodoch pilotovať humanoidné roboty. Výrobca automobilov plánuje používať roboty na vykonávanie fyzicky náročných alebo opakujúcich sa úloh, ktoré sú často nebezpečnejšie pre ľudí. 

  • Mercedes-Benz a robotická spoločnosť Apptronik sa dohodli na nasadení humanoidných robotov vo výrobných závodoch automobilky, oznámil v piatok Apptronik.
  • V rámci dohody budú obe spoločnosti študovať potenciálne prípady použitia humanoidných robotov Apollo v logistike, ako je napríklad dodávka dielov pracovníkom montážnej linky.
  • Roboty môžu pomôcť automatizovať úlohy, ktoré sú fyzicky náročné, opakujúce sa alebo nebezpečné pre ľudí. Môžu tiež riešiť nedostatok pracovných síl vykonávaním menej žiaducich úloh.

Dohoda medzi spoločnosťami Nvidia a BYD prehlbuje väzby americkej technologickej firmy s čínskymi značkami. Čínsky gigant v oblasti elektrických vozidiel BYD si vybral výkonný automobilový počítač Drive Thor od spoločnosti Nvidia, čím rozšíril pôsobnosť amerického výrobcu čipov na najväčší automobilový trh na svete napriek pretrvávajúcemu napätiu medzi oboma globálnymi mocnosťami.

Spoločnosť BYD so sídlom v Šen-čene využije počítač Thor, ktorý dokáže prevádzkovať viacero funkcií vozidla na jedinom systéme na čipe, na pohon svojich elektrických vozidiel novej generácie. Spoločnosť BYD tiež prijme technológiu spoločnosti Nvidia v rámci celého svojho pracovného procesu.

Táto dohoda prináša "vysoko automatizované a autonómne jazdné funkcie, a to všetko na jedinej centralizovanej platforme," povedal viceprezident spoločnosti Nvidia pre automobilový priemysel Danny Shapiro počas tlačového brífingu na konferencii GTC spoločnosti.

Výrobcovia automobilov stále riešia problémy s nabíjaním elektrických vozidiel v Európe 

Nedostatok nabíjacej infraštruktúry stále znepokojuje výrobcov automobilov. 

Výrobcovia automobilov, ktorí v Európe uvádzajú na trh nové elektromobily, sa prakticky zhodujú v spoločných sťažnostiach - nie na dopyt zákazníkov alebo vládne dotácie, ale na problémy so zástrčkami.

Napríklad Ford uvádza na trh plne elektrický model Explorer vyrábaný v Kolíne nad Rýnom v Nemecku. "Je tu jedna vec, ktorá ma skutočne znepokojuje," povedal v rozhovore Martin Sander, šéf divízie EV spoločnosti v Európe: pripraviť rozvodnú sieť na príjem EV od Nórska na severe až po taliansky ostrov Sicília na juhu.

"Musí sa to drasticky urýchliť," povedal Sander o povoľovacích procesoch a zavádzaní nabíjacej infraštruktúry. "Ak sa to nestane, potom zákazníci nebudú mať v roku 2035 možnosť jazdiť elektromobilmi všade v Európe, pretože to jednoducho nebude praktické."

Podobne aj Renault ešte v tomto roku začne predávať model R5 E-Tech, ktorého cena sa bude začínať na úrovni približne 25 000 EUR (27 300 USD). Jednou z funkcií, ktorú generálny riaditeľ Luca de Meo horlivo propaguje, je obojsmerné nabíjanie - čo znamená, že vozidlo bude schopné vracať energiu späť do siete alebo do domácnosti či spotrebičov - bude však fungovať len s nabíjačkou navrhnutou spoločnosťou Renault a s určitými poskytovateľmi elektrickej energie, s ktorými má spoločnosť uzavreté dohody.

"To je trochu limit, však?" povedal de Meo minulý týždeň v rozhovore so šéfom združenia Eurelectric, ktoré zastupuje európsky elektrický priemysel.

"Interoperabilita a nájdenie spôsobu, ako dosiahnuť, aby všetky autá boli schopné dostať energiu späť do systému, nech už pochádza odkiaľkoľvek - to je diskusia, ktorú by ste mali viesť."

Volkswagen má vyhliadky na elektrický automobil základnej triedy do roku 2027 Spoločnosť Volkswagen vo štvrtok otvorila nový prospekt s vyhliadkou na uvedenie základného elektrického vozidla na trh do roku 2027, pričom šéf značky VW Thomas Schaefer uviedol, že spoločnosť sa v najbližších týždňoch rozhodne, s ktorým modelom bude pokračovať.
Na návrhoch vozidla s pracovným názvom ID.1 v súčasnosti pracujú štyri projektové tímy, uviedol Schaefer na prezentácii skupiny, kde bolo vystavené reprezentatívne vozidlo. Z diapozitívov prezentácie vyplynulo, že vozidlo by mohlo byť pripravené do roku 2027.

EURO 7 - poslanci dali v zelenú novým pravidlám EÚ na zníženie emisií z osobných áut, dodávok, autobusov, nákladných áut a prívesov. 

Zníženie emisií, zvýšenie životnosti batérie

Pre osobné automobily a dodávky budú zachované súčasné testovacie podmienky Euro 6 a emisné limity výfukových plynov. Pre autobusy a nákladné autá budú platiť prísnejšie limity pre výfukové emisie merané v laboratóriách a v reálnych jazdných podmienkach pri zachovaní súčasných testovacích podmienok Euro VI.

Po prvýkrát budú normy EÚ zahŕňať limity emisií brzdných častíc (PM10) pre osobné automobily a dodávky a minimálne výkonnostné požiadavky na životnosť batérie v elektrických a hybridných automobiloch.

Riaditelia automobilového, technologického a energetického sektora sa zhodujú: budovanie európskeho ekosystému elektrických vozidiel je tímový šport. Na vybudovanie odolného ekosystému e-mobility musia európski automobiloví, technologickí a energetickí šampióni užšie spolupracovať. Toto bolo posolstvo popredných generálnych riaditeľov počas recepcie #FutureDriven, ktorú včera večer v Bruseli zorganizovalo Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).

Oživenie dodávateľských reťazcov: Po nedávnych globálnych problémoch využívajú poprední európski výrobcovia automobilov a dodávatelia prvého stupňa pokročilé digitálne technológie na posilnenie svojich dodávateľských reťazcov. Cieľom týchto inovácií je zvýšiť transparentnosť, pestovať dôveru a zmierniť straty, čím sa zabezpečí bezpečnejšia a efektívnejšia budúcnosť automobilového priemyslu. 

Údaje o registrácii vozidiel poskytujú presné informácie o tom, ako sa darí trhom s novými vozidlami. Nakoľko sú však tieto údaje dôležité a čo nám môžu povedať? 

Automotive autority poskytujú údaje o registrácii, ktoré obsahujú údaje o počte vozidiel, ktoré sa každý mesiac dostanú na cesty v danej krajine. Tieto údaje môžu spočiatku vyzerať ako jednoduchý zoznam čísel. Pre analytikov však tieto údaje môžu vypovedať o výkonnosti trhu.

Čísla zodpovedajú vozidlám, ktoré boli dodané zákazníkom alebo pri ktorých boli registračné dokumenty predložené vopred. Odborníci nezapočítavajú predaj vozidiel, čo znamená, že medzi zadaním objednávky a započítaním registrácie môže byť pomerne veľký rozdiel.

To pomáha udržiavať presné čísla. Ak by sa objednávky zrušili, najmä v mesiacoch po ich zadaní, orgány by ich museli zo súčtov odstrániť, čo by viedlo k zmätočným údajom. Sledovaním vozidiel pri ich príchode na cesty môžu analytici spočítať fyzickú jednotku, ktorá nezmizne.

Európa sa snaží ukončiť závislosť na čínskych elektrických vozidlách plánmi na výstavbu tovární v hodnote 4,4 miliardy eur. 

Dvaja najväčší európski výrobcovia automobilov Stellantis a Mercedes-Benz získali približne 4,4 miliardy eur na zriadenie troch nových gigafabrík na výrobu elektrických vozidiel (EV) v Európskej únii (EÚ) v nasledujúcich rokoch. 

Spoločnosti v pondelok v tlačovej správe uviedli, že celkové finančné prostriedky potrebné na tieto továrne by mali predstavovať približne 7 miliárd eur.

Továrne vzniknú v nemeckom Kaiserslauterne, talianskom Termoli a na ďalšom nezverejnenom mieste vo Francúzsku.  Očakáva sa, že celkovo sa v nich zamestná približne 6 000 ľudí.

Nitriansky Jaguar plánuje rozšírenie: v priemyselnom parku chce postaviť BATERKÁREŇ.  Automobilka Jaguar Land Rover v Nitre plánuje postaviť v nitrianskom priemyselnom parku novú výrobnú halu. Vyrábať by sa v nej mali batériové jednotky. Vyplýva to zo zámeru, ktorý spoločnosť predložila na posúdenie vplyvov na životné prostredie. Plán rozšírenia výroby sa nevzťahuje len na samotnú baterkáreň. Jaguar<