Automotive Insights: urýchlenie zavádzania infraštruktúry na nabíjanie elektrických vozidiel v EÚ
Európsky automobilový priemysel výrazne investuje do elektrifikácie. Splnenie cieľov v oblasti emisií CO2 však nie je len o samotných vozidlách, dôležitá je aj infraštruktúra. Táto prvá správa ACEA svojho druhu objasňuje naliehavú potrebu rozšíriť zavádzanie infraštruktúry pre elektricky nabíjateľné automobily v Európe, aby sa zabránilo komplikáciám pri dekarbonizácii.
Rýchlo sa blížiace termíny na splnenie cieľov zníženia emisií CO2 v ľahkých úžitkových vozidlách sú už za rohom. Európsky automobilový priemysel zohráva svoju úlohu tým, že investuje viac ako 250 miliárd EUR do elektrifikácie a vyrába rôznorodý sortiment elektrických osobných a dodávkových automobilov. Výroba elektrických vozidiel je však len časťou skladačky dekarbonizácie cestnej dopravy, pretože aj politiky musia zohrávať úlohu pri motivovaní kupujúcich, aby sa viac elektrických modelov dostalo z tovární do rodinných domov - a nabíjacia infraštruktúra je kľúčová. V tejto prvej zo série nových správ ACEA "Automotive Insights" sa venujeme údajom a trendom, ktoré sú základom zavádzania infraštruktúry v Európe. Keďže predaj elektromobilov predbieha budovanie verejných nabíjacích miest na celom kontinente, EÚ a členské štáty musia urobiť oveľa viac pre rozšírenie ich využívania, inak hrozí, že zabrzdia svoje ciele dekarbonizácie cestnej dopravy.
10 kľúčových záverov
- Na konci roka 2023 bolo v EÚ k dispozícii 632 423 verejných nabíjacích miest a na cestách jazdilo približne 3 milióny batériových elektrických vozidiel (BEV).
- V roku 2023 bolo nainštalovaných celkovo približne 153 000 nových verejných nabíjacích miest.
- Európska komisia požaduje do roku 2030 3,5 milióna nabíjacích miest na podporu úrovne elektrifikácie vozidiel potrebnej na dosiahnutie navrhovaného 55 % zníženia emisií CO2 z automobilov. Dosiahnutie tohto cieľa by si vyžadovalo inštaláciu takmer 2,9 milióna verejných nabíjacích miest v nasledujúcich siedmich rokoch. To je takmer 410 000 ročne alebo 7 900 týždenne.
- Prognózy ACEA naznačujú podstatne vyšší dopyt a odhadujú potrebu 8,8 milióna nabíjacích miest do roku 2030. Dosiahnutie tohto počtu by si vyžadovalo inštaláciu 1,4 milióna nabíjačiek ročne alebo 22 438 týždenne.
- Za posledných sedem rokov predaj vozidiel BEV predbehol rast siete nabíjacích miest viac ako trojnásobne. V rokoch 2017 až 2023 sa predaj elektromobilov zvýšil viac ako 18-násobne, zatiaľ čo počet verejných nabíjačiek v EÚ vzrástol v rovnakom období len šesťnásobne.
- Zatiaľ čo niektoré krajiny sú v zavádzaní infraštruktúry na čele, väčšina krajín zaostáva. Len v troch krajinách EÚ, ktoré pokrývajú viac ako 20 % rozlohy EÚ - v Holandsku, Francúzsku a Nemecku - sa nachádzajú takmer dve tretiny (61 %) všetkých nabíjacích miest v EÚ. Zvyšná tretina (39 %) všetkých nabíjačiek je rozmiestnená v 24 členských štátoch, ktoré pokrývajú takmer 80 % rozlohy regiónu.
- Existuje silná korelácia medzi dostupnosťou verejných nabíjacích miest a predajom BEV. Zoznam piatich krajín s najvyšším predajom BEV je vo veľkej miere podobný zoznamu krajín s najväčším počtom nabíjačiek: Nemecko, Francúzsko, Holandsko a Taliansko sa nachádzajú na oboch prvých piatich miestach.
- Rýchlosť nabíjania je tiež hlavným problémom na celom kontinente, keďže rýchle nabíjačky (s výkonom nad 22 kW) tvoria len zlomok celkového počtu nabíjačiek v EÚ. Len približne každá siedma nabíjačka (13,5 %) je schopná rýchleho nabíjania. Väčšinu tvoria "normálne" nabíjačky s kapacitou 22 kW alebo menej (vrátane mnohých bežných alebo záhradných zásuviek s nízkou kapacitou).
- Na konci roka 2023 pripadalo v EÚ na jednu rýchlonabíjačku 29 vozidiel BEV a na jednu rýchlonabíjačku 53 vozidiel BEV a plug-in hybridov (PHEV).
- Vlády v celej EÚ musia zvýšiť investície do nabíjacej infraštruktúry a mali by urýchlene implementovať nariadenie o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR), pričom treba mať na pamäti, že stanovuje len minimálne požiadavky. Európske stredisko pre monitorovanie alternatívnych palív (EAFO) musí zároveň zabezpečiť spoľahlivý monitorovací systém, ktorý bude členské štáty motivovať k rýchlejšiemu zavádzaniu infraštruktúry.