Li-ion batérie a ich riziká

Olovené batérie a batérie na báze lítium-iónových automobilov zahŕňajú niektoré významné rozdiely. Medzi hlavné rozdiely patrí bunková štruktúra, hustota, tok prúdu, chemikálie a minerály iónovej batérie.  80 % energie sa môže použiť predtým, ako sa lítiová batéria považuje za „vybitú“ -  u olovenej batérie to je  iba 30 % až 50 % energie.

Hlboko vybitá olovená batéria má za následok výdrž iba 350 cyklov trvajúcich približne rok, zatiaľ čo výrobcovia teraz často ponúkajú záruky na lítium-iónové batérie až 10 000 cyklov alebo desať rokov. Akumulátor EV je navrhnutý tak, aby vydržal celú životnosť vozidla. Z pohľadu amerického trhu EV ktorý je najrozvinutejší,   GM aj Tesla tvrdia, že sa blížia k batérii  s výdržou  milión míľ.  Niekoľko existujúcich záruk na lítium batérie je 10 rokov. V prípade, že je potrebná a nevyhnutná predĺžená záruka, potom sa finančná záťaž presúva od výrobcu k spotrebiteľovi. Viaceré míľniky znejú úžasne, ale spotrebiteľská hodnota je len taká dobrá aká je záruka. Nižšie príjmové skupiny v Amerike jazdia bežne na 13-ročných autách, zatiaľ čo tí s príjmami nad 100 000 dolárov mali v priemere deväťročné vozidlá. Ak by lítium-iónová batéria vydržala len po dobu záruky výrobcu, náklady na výmenu batérie sa presunú predovšetkým do rodín s nízkymi príjmami. Potenciálne bremeno nákladov padá na tých, ktorí si náklady môžu dovoliť najmenej. Nákladové zaťaženie má regresívny charakter. Tento efekt môže vytlačiť domácnosti s nižšími príjmami z trhu a/alebo do vyššej závislosti od  hromadnej dopravy. Na prvý pohľad sa zdá, že lítium-iónové batérie majú výrazné výhody. Jazda vysokou rýchlosťou, časté prekračovanie rýchlosti, používanie kúrenia, klimatizácie, cesty s veľkou hmotnosťou (rodina, batožina atď.) ako aj nadmerné používanie rýchleho nabíjania  si však vyberajú daň na životnosti lítium-iónovej batérii. Extrémne teplo alebo chlad, nesprávne nabíjanie, havárie a ďalšie faktory prispievajúce k jej poškodeniu sú hlavné rizikové faktory pri lítium-iónových batériách.

Jeden prehľad 50 akademických štúdií zistil, že odhady emisií stelesnených pri výrobe jedinej batérie EV sa pohybujú od nízkych asi 8 ton až po 20 ton CO2. Ďalšia nedávna technická analýza uvádzala rozsah približne 4 až 14 ton. Horná hranica týchto rozsahov je takmer toľko CO2, koľko sa vyprodukuje počas životnosti paliva spáleného efektívnym konvenčným autom. Opäť platí, že je to skôr, ako je elektromobil dodaný zákazníkovi a najazdený svoju prvú míľu“ (Mills, M., 2021) Likvidácia lítium-iónových batérií je ďalším problémom. V súčasnosti je recyklovateľnosť olovených batérií 100 % (Metaye, R., 2022, 20.januára). Na druhej strane konštrukcia Li-ion recyklácie,  výstavba a prevádzka zariadení je nákladná a proces tavenia si vyžaduje vysokú energetickú náročnosť a vytvára škodlivé emisie (Jacoby, M., 2019, 14. júla). Snahy o recykláciu uspokojujúce súčasný dopyt sú zatiaľ pochybné. Priemyselní analytici predpovedajú, že do roku 2020 samotná Čína vyprodukovala približne 500 000 metrických ton použitých lítium-iónových batérií a že do roku 2030 celosvetový počet dosiahne 2 milióny metrických ton ročne.

Li-ion batérie sú stále  drahé. Náklady na výmenu lítium-iónovej batérie môžu stáť až 20 000 USD, pričom záruka je osem rokov a/alebo 100 000, čo môže pokryť celú cenu batérie. Napríklad nová batéria pre Chevrolet Bolt EV má údajne oveľa vyššiu cenu ako 15 000 dolárov a to nezahŕňa náklady na prácu“ (Cagatay, C., 2022, 15. február). Je v prospech spotrebiteľa, aby si prečítal vytlačte si záruku a overte si, či sú v nej zahrnuté náklady na inštaláciu novej batérie. Ak inštalácia nie je pokrytá, najlepšie je overiť si náklady na výmenu batérie v servise. Cena áut sa mení s ich elektrifikáciou, náklady na vývoj však stále prechádzajú na vlastníka.

Musíme však dúfať, že budúcnosť  vyrieši postupne tieto negatívne aspekty prechodu na EV a nejde iba o lobistické tlaky bez dostatočnej  odbornej analýzy týchto rizík.

Voľne spracované podľa publikácie "Electric Car Scam" od R.Mike Faris, zameranej na dopady EV na americký trh.